Neviem ako to vzniklo, či to bol zámer, alebo náhoda, ale funguje to perfektne. Pred obcou postavili radar s veľkým displejom. Kúsok pred radar dali značku maximálna povolená rýchlosti, v tomto prípade 70 km/hod. Keď prichádza vozidlo tak sa na displeji zobrazí jeho rýchlosť a vodič má možnosť, korigovať ju podľa značky, ktorú vidí. Ak idú vedľa seba dve alebo viac aut, tak sa ich rýchlosť zobrazuje v cykle. Radar je postavený pred zákrutou, za ktorou je asi po tristo metroch semaforom riadená križovatka. Stávalo sa, že rýchle vozidlá narazili do stojacej kolóny.
Do tohto miesta popisu, sa to javí ako bežné dopravné riešenie, lenže občas je tam niečo navyše. V zákrute mávajú policajti ďalší radar.
Chvíľu som pozeral ako to funguje. Asi 70 percent vozidiel išlo predpisovo, najviac 70 km/hod, 20 percent išlo o trochu rýchlejšie plus 1 až 9 km/hod, len 10 percent išlo výrazne rýchlejšie, ale všetci na základe uvedomenia si údaju z radaru pribrzdili. Len občas sa našiel arogantný vodič, ktorý tento radar ignoroval a pokračoval ďalej neprimeranou rýchlosťou.
Lenže v tejto rýchlosti ho odmeral aj policajný radar o 50 metrov ďalej. Policajti vozidlo zastavili a vedeli, že sa im dostal do rúk vodič, ktorý neprekročil rýchlosť o niekoľko km/hod preto, že sa akurát nepozrel na tachometer, ale vedeli, že odchytili vodiča, ktorý o svojej vysokej rýchlosti dobre vedel.
Tento vysoko selektívny a účinný postup odchytu arogantných vodičov, sa mi veľmi páči a odporúčam ho aplikovať aj u nás. Zrejme uvedeným policajtom nejde o maximálny (vopred naplánovaný) zárobok cez pokuty, ale o odchytenie len tých vodičov, ktorí skutočne ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.
Obr. 2. Vpravo je značka maximálna povolená rýchlosť, za ňou je informačný radar s displejom. Za zákrutou, čo na fotke nevidieť, stávajú policajti s ďalším radarom, podľa ktorého zastavujú vozidlá.
Obr. 3 Detail na prednú stranu radaru. Veľký neprehliadnutelný displej. Hore su slnečné články na nabíjanie akumulátorov.
Obr. 4. Zo zadnej strany vidieť krabicu elektroniku. Miniaturizácia a znižovanie energetickej náročnosti pokračuje a zrejme radar nebude nákladná záležitosť. V Maďarsku som ich videl pomerne veľa.
Obr. 5. Vodič je informovaní o rýchlosti nielen keď ju prekročí, ale vždy aj keď ide pomalšie.
Obr. 6. Fotografie v noci. Nenaľakajte sa údaju 188 km/hod, tak rýchlo nikto nešiel. Je to spôsobene dlhým expozičným časom fotografie a prejazdom viacerých aut, z ktorých jedno išlo aspoň 100 km/hod a ostatne tak, že rozsvietili dve osmičky.