Človek, ktorý je zvyknutý narábať len s celočíselnými hodnotami povie žiadny. Ten kto aspoň v škole, robil meranie v laboratóriu a vypracoval merací protokol, začína tušiť v čom je rozdiel.

Napríklad, ak sa nameria hodnota dusičnanov a nameraný údaj vrátane zohľadnenia chyby merania je 0,0319 g/l. Tak je pred porovnaním nameraného údaju s normou, je potrebné upraviť ho na rovnaký rád, ako je norma. Ak by norma definovaná 0,03 g/l, tak nameraný údaj je po zaokrúhlení 0,03 g/l a vzorka vyhovuje. Ale norma definuje 0,030 g/l, tak nameraný údaj je po zaokrúhlení 0,032 g/l a vzorka nevyhovuje. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité ako je údaj definovaný.
Prečo to tom píšem keď sa zaoberám prevažne dopravu? Vysvetlím na príklade. Ak niekto povie, že prvé vozidlo išlo rýchlosťou 60 km/hod a druhé 60,00 km/hod. Čo je možné z týchto hodnôt zistiť?
Prvé vozidlo mohlo ísť od 59,5000...000 až po rýchlosť 60,5000...000 km/hod.
Druhé vozidlo mohlo ísť od 59,9950...000 až po rýchlosť 60,0050...000 km/hod.
Od uvedeného je veľmi blízko k otázke, ako skontrolovať či rýchlosť vozidla bola v súlade zo zákonom. Napríklad na diaľnici je minimálna rýchlosť 60 km/hod. Ak ju vozidlo nemôže dosiahnuť, musí diaľnicu opustiť na najbližšom výjazde, naproti tomu v obci je povolená rýchlosť maximálne 60 km/hod, pokiaľ nie je dopravnou značkou stanovené inak. V oboch prípadoch norma definuje rýchlosť v jednotkách km/hod.
Ako dokázať, že zaručene (ne)došlo k prekročeniu, respektíve (ne)dodržaniu rýchlosti, vrátane zarátania chyby meracieho prístroja – radaru ? Pokračovanie v ďalšom článku ...
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok