Premenné dopravné značky, alebo technika predbehla legislatívu

Autor: Jozef Drahovský | 26.8.2006 o 1:11 | Karma článku: 12,08 | Prečítané:  5484x

Pri písaní predchádzajúceho článku Žiadam dopravných policajtov, aby volali do NDS som netušil, že vidím len vrch ľadovca problémov. Po tom, čo bol článok zverejnený aj v tlačenom vydaní SME, som absolvoval viacero rozhovorov a dozvedel sa množstvo podrobných, až zarážajúcich informácií.

 foto autor

Prvá reakcia bola od hovorcu Národnej Diaľničnej Spoločnosti, a.s. Pán Marcel Jánošík mi potvrdil, že je to zhruba tak, ako je v článku napísané a že je rád, že som na uvedený problém poukázal s nádejou, že sa podarí vyriešiť. Potom nasledovali informácie od rôznych organizácii a vďaka rádiu Expres, až po ministra dopravy.

Nechcem čitateľov zaťažovať jednotlivými zisteniami, ale zhrnuto môžem povedať, že:

  • Elektronickej dopravne značenie – premenné dopravné značky,  dodávateľ odovzdal a po technickej stránke sú funkčné a plne ovládateľné z operátorského pracoviska NDS, a.s.
  • Diaľnica medzi Prístavným mostom a mostom Lafranconi, nie je skolaudovaná. Je v predčasnom užívaní, z čoho pramení rad problémov.
  • Najväčší problém nie je technika, alebo ochota, ale legislatíva.

Vyzerá to tak, že technika predbehla legislatívu a zákon o premávke na pozemných komunikáciách neuvažuje o riadení premávky operátormi. Jednoducho keď sa zákon navrhoval, nebolo v prevádzke na území SR ani jedno takéto pracovisko.

Citácia:  ZÁKON č. 315/1996 Z. z.  z 20. septembra 1996 o premávke na pozemných komunikáciách
§ 63 Riadenie cestnej premávky
(1) Cestná premávka sa riadi svetelnými signálmi alebo pokynmi policajta.
(2) V rozsahu ustanovenom osobitným predpisom /16/ je oprávnený riadiť cestnú premávku aj vojenský policajt. Riadiť cestnú premávku je oprávnený aj vojenský regulovčík.
(3) Zamestnanec dráhy je oprávnený dávať pokyn na jazdu cez železničné priecestie.
(4) Podrobnosti o svetelných signáloch a pokynoch policajta, vojenského policajta a vojenského regulovčíka pri riadení cestnej premávky a ich význam ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.

O probléme v legislatíve pri premenných dopravných značkách, sa vie už dosť dlho. Podľa dnešnej legislatívy riadiť dopravu, či už priamo, alebo pomocou dopravných značiek, môže iba policajt. Samozrejme ak nerátam špecifické oprávnenia, na konkrétne úkony, ako má zamestnanec železnice pri železničnom priecestí, alebo každý vodič pri umiestnení výstražného trojuholníka pri nehode a podobne. Lenže operátor (dispečer), nesmie rozsvietiť, ani ten výstražný trojuholník, na rozdiel od vodiča, ktorý nie že môže, ale dokonca je povinný, na cestu umiestniť pri vzniknutí konkrétnej situácie.

Ako by sa to dalo riešiť? Komplexne a definitívne, zrejme až novým cestným zákonom. Ale podľa mňa, dá sa to vyriešiť aj operatívne, s využitím nasledujúcich paragrafov zákona 315/1996 Z.z.

Citácia:
§ 110 Ministerstvo dopravy
h) určuje po prerokovaní s príslušným krajským dopravným inšpektorátom použitie dopravných značiek a dopravných zariadení, povoľuje zriadenie vyhradených parkovísk na diaľniciach a na cestách pre motorové vozidlá; ak ide o zastavané územie alebo o územie určené na zastavanie, aj po prerokovaní s obcou,
§ 112 Krajský úrad dopravy
b) určuje so súhlasom príslušného okresného dopravného inšpektorátu použitie dopravných značiek a dopravných zariadení na cestách I. triedy a na cestách I. triedy povoľuje zriadenie vyhradených parkovísk. Ak ide o zastavané územie alebo o územie určené na zastavanie, aj po prerokovaní s obcou,
§ 113a Obvodný úrad dopravy
i) určuje so súhlasom príslušného okresného dopravného inšpektorátu použitie dopravných značiek a dopravných zariadení na cestách II. a III. triedy a na cestách II. a III. triedy povoľuje zriadenie vyhradených parkovísk; ak ide o zastavané územie alebo o územie určené na zastavanie, aj po prerokovaní s obcou,

Moja predstava je taká, že príslušných správny organ, vydá rozhodnutie (na návrh správcu komunikácie), v ktorom určí povinnosť, pre konkrétneho správcu komunikácie, čo má / musí / môže vykonať, ak sa vyskytne  konkrétna situácia. Dá sa to vyriešiť aj tak, že po dobu 24 hod denne, sa do každého operátorského pracoviska, posadí oprávnený dopravný policajt,  ktorý si sám navrhne postupy, ako ktorú situáciu riešiť.

Ono nie je to len v tom, dať právomoc, ale tou právomocou sa dáva aj zodpovednosť. Čiže operátor, by mal mať patričnú štátnu skúšku, napríklad tak, ako najnáročnejšia skúška vodiča vozidla, ktoré sa môže pohybovať po riadenom úseku. Keď operátor spraví chybu, môže to mať katastrofálne následky. Nechcem maľovať čerta na stenu, ale skúsenosti zo zahraničia sú také, že keď došlo k požiaru v tuneli, tak a ešte 10 minút po tom čo o požiare vedela obsluha, svietil na vjazde semafor na zeleno a do tunela vchádzali ďalšie autá.

Dúfam, že sa táto téma podarí vyriešiť skôr, než sa uvedie do prevádzky tunel Sitina, ktorý bude podľa mňa najzaťaženejším tunelom na Slovensku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

VšZP nechce dôchodkyni preplatiť liek, bez ktorého by už bola polroka mŕtva

Dôchodkyňa a jej deti už za liek zaplatili desaťtisíce eur.


Už ste čítali?