Dopravnú značku D56 - zóna s dopravným obmedzením poznajú všetci. Ale čo keď ste už v jednej zóne a vchádzate do ďalšej zóny bez ukončenie predchádzajúcej zóny a znovu do ďalšej zóny bez ukončenia predchádzajúcej zóny, koľko zón si musíte pamätať? Jednu, dve, tri alebo nekonečno?
Napísané otázky nie sú teoretické. Ukážem vám aktuálny, reálny príklad z Bratislavy, ktorý dokáže zamotať hlavu a pamäť aj skúsenému vodičovi.
Obr. 1. Po odbočení z Botanickej ulice na Líščie údolie
vchádzate do zóny
s dopravným obmedzením max. rýchlosťou 40 km/hod.
Obr. 2. Keď sa otočíte a vrátite na Botanickú ulicu, tak sa zóna 40 km/hod
končí a všetko je v poriadku.
Obr. 3. Keď pokračujete ďalej smerom do križovatky so Svrčiou ulicou, zbadáte
znovu dopravnú značku D56a zóna s dopravným obmedzením. Nehovorte mi že tam nič
nevidíte. Zrejme máte slabý zrak, alebo váš zrak nepracuje v röntgenovom
spektre.
Obr. 4. Na tomto obrázku je to už lepšie? Už viete jednoznačne určiť o akú
dopravnú značku ide? Ak nie tak je na mieste zastaviť vozidlo a zodpovedne sa
pozrieť. Zrejme nebude na škodu ak správca komunikácie tam zájde so
záhradníckymi nožnicami, možno aj pílou a zabezpečí viditeľnosť nielen
tejto dopravnej značky.
Obr. 5. Tak tu už je jednoznačné, že vchádzate do zóny 30 km/hod, bez toho aby
predchádzajúca zóna 40 km/hod bola ukončená.
Obr. 6. Ak sa otočíte naspäť tak zóna 30 km/hod sa končí a zrejme si pamätáte,
že predtým sa neskončila zóna 40 km/hod, ktorá končí až na Botanickej ulici,
ale ak ste prišli napríklad od kina Istota, tak nemáte šancu vedieť, že po skončený zóny 30 km/hod ešte pokračuje ďalšia zóna, v tomto prípade zóna 40 km/hod.
Obr. 7. Keď sa rozhodnete pokračovať v jazde na Staré grunty, tak je koniec zóny
30 km/hod. Tu vzniká otázka pokračuje ďalej zóna 40 km/hod alebo nie? Ak si
myslite, že pokračuje zóna 40 km/hod (značu ktorú si pamätáte) tak odporúčam ísť ďalej až do Slávičieho údolia, odtiaľ na Botanickú ulicu. Koniec zóny 40 km/hod
nenájdete. Ak odbočíte na Líščie údolie, tak vojdete znovu do zóny 40 km/hod v
ktorej už raz ste a každým kolečkom si musíte pamätať, že sa vnárate v zóne 40 km/hod do ďalšej zóny 40 km/hod a tak to bude pokračovať až nebude váš zásobník
pamäte stačiť. Potom nastane z programátorského hľadiska termín STACK OVERFLOW.
Obr. 8. Netrápte sa jazdou do kolečka a vráťte sa naspať. Možno že si vpravo všimnete nešťastne natočenú dopravnú značku začiatok zóny 30 km/hod, ktorú v
takomto uhle veľa vodičov prehliada.
Obr. 9. Keď sa rozhodnete opustiť Líščie údolie pri kine Istota, výjazdom na
Karloveskú, tak zbadáte značku koniec zóny 30 km/hod ale o konci zóny 40 km/hod
niet ani zmienky. Takže ako pokračovať? Pamätať si naďalej, že som
ešte v zóne 40 km/hod, alebo značka koniec zóny je skutočný koniec všetkých zón?
Aby to nebolo jednoduché tak sa znova otočte a vrátite sa do zóny 30 km/hod.
Obr. 10. Pokračujte Líščím údolím, až na Perneckú, odkiaľ sa znova
dostanete na Karloveskú a opustite zónu 40 km/hod. Niečo sa vám nepozdáva?
pamätáte si, že ste vošli do zóny 40 km/hod, z nej do zóny 30 km/hod a teraz opúšťate zónu 40 km/hod.
Nezdá sa vám to správne? Áno je to zmätočné dopravné značenie. Zóny definované dopravnými značkami D56a (zóna s dopravným obmedzením) sa do seba nevnárajú. Každá nová dopravná značka D56a (zóna s dopravným obmedzením) mení význam predchádzajúcej značky D56a. Okrem meniacej sa rýchlosti môže pribúdať, alebo ubúdať napríklad zákaz státia, platené parkovanie atd. Dopravná značka B56b (koniec zóny s dopravným obmedzením) ukončuje zónu definovanú predchádzajúcou (poslednou) dopravnou značkou D56a a za ňou už žiadna zóna nepokračuje. Takže pamätať si treba len jednu - poslednú značku typu D56 a takýto chaos v dopravnom značení treba nahlásiť správcovi, aby dal veci do poriadku.