Prvé skúsenosti so zákazom predbiehania pre kamióny - Fotografie

Autor: Jozef Drahovský | 19.10.2006 o 15:25 | Karma článku: 12,59 | Prečítané:  13475x

Odskúšal som si jazdu na úseku diaľnice Bratislava Trnava, kde od nedele platí zákaz predbiehania pre vozidlá nad 3,5 tony. Išiel som za plnej premávky a aj v noci. Za účelom lepšej predstavivosti prinášam viacero fotografií z videa a mojím komentárom.

S prvými kamiónmi som sa stretol ešte na diaľničnom obchvate Bratislavy v smere od Prístavného. Tu v pravom pruhu išli osobné aj nákladne auta rovnakou rýchlosťou okolo 80 km/hod bez problémov.  V ľavom pruhu sa išlo o niečo rýchlejšie.

Prvé stretnutie s kamiónmi na diaľnici mimo obce, bolo za Bratislavou. Kamión išiel okolo 80 km/hod a od predchádzajúceho kamiónu  si držal vzorový odstup viac ako 100 metrov. Osobné aut predbiehali v pohode a zaradovali sa do pravého pruhu, lenže takáto idylka netrvala dlho.



Obr. 1. Prvý kamión za Bratislavou išiel okolo 80 km/hod a od predchádzajúceho si držal odstup aj viac ako 100 metrov. Predbehol som ho v pohode.


Obr. 2 . Kamióny sa držali v pravom pruhu, ale o vodičoch osobných vozidiel sa to povedať nedá. Hoci jednoznačne mohli ísť v pravom pruhu, držali sa pri rýchlosti 100-110 km/hod ľavého pruhu.


Obr. 3. V spätnom zrkadle som videl rýchle auto a čakal čo sa bude diať. 


Obr. 4. Auto pribrzdilo na rýchlosť vozidla pred ním a rozmýšľal som či mám brzdiť aj ja alebo pokračovať v jazde rovnakou rýchlosťou, lebo celý ľavý pruh začal spomaľovať. Pokračoval som v jazde nezmenenou rýchlosťou a kým sa ľavý pruh znovu rozbehol, bol som na úrovni bieleho auta.


Obr. 5. Vozidlá v ľavom pruhu sa rozbehli a konečne išli rýchlejšie než kamión. Ako si môžete všimnúť, pred kamiónom nešlo žiadne vozidlo a kamión išiel trvale nezmenenou rýchlosťou okolo 80km/hod.


Obr. 6. Konečne sa podarilo predbehnúť druhý kamión. Predbiehanie trvalo dlho nie z dôvodu kamiónov ale z dôvodu, že sa vodiči osobných vozidiel bezdôvodne držali v ľavom pruhu.


Obr. 7. Vodič bieleho auta sa preradil do pravého pruhu, ale ďalší vodiči pred ním sa držali v ľavom pruhu. Vozidlá v ľavom pruhu išli rýchlosťou 100-110 km/hod. Až keď vodič predomnou dal smerovku vľavo a zablikal diaľkovými až potom sa preradili. Takýmto spôsobom prešlo niekoľko km bez jediného kamióna.


Obr. 8. Tretí kamión v poradí nebolo problém predbehnúť a znova sa zaradiť do pravého pruhu.


Obr. 9. Štvrtý kamión bol v závese za piatym v poradí.


Obr. 10. Medzera bola dosť mála na bezpečné spomalenie, ale vopchať sa tam v čase núdze dalo Napríklad keby za mnou išlo vozidlo s majákom.


Obr. 11. Vodič piateho nákladného auta PM Zbrojníky dodržoval primeraný bezpečný odstup od predchádzajúceho vozidla. Ak vodiči nákladných vozidiel neviete aký odstup dodržiavať, tak toto je minimálny odstup, kde nielen vy bezpečne zabrzdíte, ale aj vodič osobného vozidla dokáže uvoľniť cestu rýchlejšiemu vozidlu bez toho aby musel pribrzďovať. Zapamätáte si to ľahko aspoň tri prešované čiary obvyklej dĺžky, musia byť vždy vidieť.


Obr. 12. Šieste nákladné vozidlo som predbehol tesne pred začiatkom obmedzenia z dôvodu prace na ceste. Potom jazda pokračovala niekoľko km rýchlosťou okolo 130 km/hod bez brzdenia.


Obr. 13. Normálnu jazdu prerušila až táto kolóna kamiónov, ktorá išla nižšou rýchlosťou než 60 km/hod. Čítate dobre pomalšie ako 60 km/hod.


Obr. 14. Siedme nákladne vozidlo malo na sebe značku 90 km/hod a zrejme by išlo rýchlejšie, nebyť vozidla pre ním.


Obr. 15. Odstup od predchádzajúceho vozidla už nebol ideálny, ale to som netušil čo bude ďalej.


Obr. 16. Osme vozidlo bolo so symbolom McDonaldu a o bezpečnom odstupe od predchádzajúceho vozidla sa nedá vôbec hovoriť


Obr. 17. Pred ôsmim nákladným vozidlom dodávka, ktorá mohla isť v ľavom pruhu a aj predbiehať ale nepredbiehala.


Obr. 18. Vodiča deviateho nákladného vozidla nechápem vôbec. Takto na niekoľko centimetrov, doslova sa tlačiť na predchádzajúce vozidlo je trestuhodný hazard. Ak sa vám zdá že odstup je v poriadku tak máte málo praxe alebo veľmi zlý postreh. Skúsený vodič si všíma i veci ktoré priamo nevidí. Pozrite si tiene na zemi! Zbadáte že nehovorím o predchádzajúcom nákladnom vozidle ale o nejakom vozidle medzi nimi.


Obr. 19. Tu už je to zreteľne vidieť. Vodič nákladného vozidla nedodržuje ani elementárne zásady bezpečnosti. Hoci vie, že nesmie predbiehať aj tak je natlačený na osobnom aute.


Obr. 20. Vodič desiateho vozidla dodržuje odstup asi na dĺžku jednej prerušovanej čiary od najrýchlejšieho vozidla v kolóne. Po psychickej stránke to musí byť riadne stresujúce vliecť sa za takýmto pomalým nákladným vozidlom.


Obr. 21. Vidíte najrýchlejšie vozidlo kolóny. Je to v poradí jedenáste od Bratislavy. Vodič ide po diaľnici rýchlosťou pod 60 km/hod a svojou pomalou jazdou obmedzuje všetkých za sebou. Čakal som, že odbočí na každé odpočívadlo, aby vždy pustil kolónu pred seba. Čo myslite odbočil na odpočívadlo alebo obmedzoval ostatných vodičov naďalej?


Obr. 22.Po niekoľkých km stretám posledný kamión. Predbiehanie je bez problémov.


Obr. 23. Kúsok pred značkou zákaz predbiehania pre nákladne vozidla som zbadal cyklistu na diaľnici.


Obr. 24. Je samozrejme že cyklista na diaľnici nemá čo hľadať ale postavím provokatívnu otázku. Môžu blížiace sa kamióny predbiehať aspoň tohto cyklistu?


Obr. 25. Tu moja cesta na trase Bratislava Trnava končí. Za tmy som sa vracal opačným smerom a skúsenosť bola obdobná. Cyklistu vystriedal zrejme podnapitý chodec. Kamiónov bolo rovnako, ale čo je potešujúce, nestretol som žiadne pomalé vozidlo. Zrejme v noci chodia najmä profesionálni vodiči, ktorý majú svoje vozidlá dostatočne rýchle.

Z uvedeného sa dá utvoriť si čiastočný názor na problematiku. Či má podľa mňa zákaz predbiehania priaznivý vplyv na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky alebo nie a o ďalších súvislostiach, niekedy nabudúce.

Pokračovanie - Možnosti a návrhy ako situáciu riešiť

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Takmer ju vyliečil z rakoviny. VšZP aj tak odmieta liek žene preplatiť

Dôchodkyňa a jej deti už za liek zaplatili desaťtisíce eur.


Už ste čítali?