Prvé skúsenosti so zákazom predbiehania pre kamióny – Možnosti

Autor: Jozef Drahovský | 20.10.2006 o 10:00 | Karma článku: 11,52 | Prečítané:  4912x

Včera som zverejnil fotografie na túto tému. Dnes je síce je ešte skoro hovoriť čo všetko priniesol zákaz predbiehania pre kamióny, ale jednoznačne možno potvrdiť, že priniesol diskusiu o preťaženosti niektorých úsekov diaľnic, ktoré už kapacitne nestačia na narastajúci počet áut a prepravovaného nákladu.

Slovo diaľnica ma svoj význam, je to označenie cesty určenej na prekonávanie veľkých diaľok za čo najkratší čas. Doplním, že aj relatívne bezpečne. Preto všetci keď hovoria o diaľnici, by mali mať na pamäti poslanie diaľnic.

Zákaz predbiehania pre kamióny platí na úseku Bratislava Trnava v oboch smeroch. Pokiaľ som nestretol vozidlo idúce pomalšie ako 80 km/hod nebola kolóna a doprava bola plynulá. Akonáhle sa na diaľnici objavilo vozidlo idúce pomalšie a nebolo ho možné predbehnúť vznikla v pravom pruhu dlhá kolóna a výrazné zníženie rýchlosti a priepustnosti aj ľavého pruhu.

Zvyčajne bol pravý pruh blokovaný pomalým nákladným vozidlom a ľavý pruh osobným vozidlom, v ktorom vodič jazdi takzvane ekonomicky a je pre neho nemysliteľné,  že by na dobu predbiehania podradil a dopol na plyn.

V diskusiách zaznelo viacero návrhov ako tieto situácie riešiť. Niektoré sa mi pozdávajú iné nie. Z mojich a tých čo sa mi pozdávajú som vybral najzaujímavejšie a najreálnejšie:

  1. Ideálne riešenie je zvýšiť počet jazdných pruhov všade kde je diaľnica preťažená. Toto riešenie je časom nevyhnutné, ale finančne veľmi nákladne a realizácie potrvá dlhšie obdobie. Ďalšie riešenia sú administratívne a môžu existovať súbežne s týmto riešením.
     
  2. Zvýšiť o 10 až 30 km/hod požadovanú najnižšiu povolenú rýchlosť vozidiel pre diaľnicu a cestu pre motorové vozidla (ďalej len diaľnica)
    §33 ods. 1,  315/1996 Z. z. (momentálne je 50 km/hod).
    Dosiahlo by sa to, že vyslovene pomalé vozidlá by nejazdili po diaľnici a nespomaľovali premávku najmä ak je ich predchádzanie zakázané.
     
  3. Zadefinovať pre diaľnicu minimálnu rýchlosť pokiaľ nie je objektívny dôvoď (stav vozovky, počasie ap.) ísť pomalšie. V prípade subjektívnych dôvodov (porucha vozidla, únava vodiča ap.) má byť vodič povinný zísť z diaľnice na najbližšom výjazde.
     
  4. Zadefinovať pre vodičov povinnosť na diaľnici, ale aj na ostatných cestách, rovnako pre osobne aj nákladne vozidlá, že ak je za nimi kolóna po dobu dlhšiu než 10 minút, je vodič povinný odbočiť na odpočívadlo, alebo zastaviť na inom vhodnom mieste a kolónu pustiť pred seba. Viem, že takto sa správajú vodiči nadrozmerných nákladov, ale takéto správanie ostatných vodičov, ktorí idú z najrôznejšieho dôvodu pomalšie ako ostatní, by výrazne pomohlo plynulosti cestnej premávky.
     
  5. Dovoliť pri predbiehaní (nie súbežnej jazde) prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť až o 20 km/hod s cieľom aby sa skrátila doba predbiehania a zakázať predbiehať ak by predbiehanie jedného vozidla vrátane zaradenia sa naspať do jazdného pruhu malo trvať dlhšie než jednu minútu. Týmto by sa odstránilo niekoľko minútové predbiehanie kamiónov, ktoré vytvára kolóny v ľavom pruhu.
     
  6. Nepoužívať plošný zákaz predbiehania pre nákladne vozidla definovaný zákonom, ale využívať k tomu to účelu príslušné dopravné značky a podľa možnosti definovať ich časovú platnosť napríklad od 06:00 do 22:00.
     
  7. Kontrolovať bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami, na nebezpečných miestach rozmiestniť výstražne dopravne značky k tomuto účelu a taktiež kontrolovať bezdôvodnú jazdu v ľavom pruhu, najmä takú, kde vodič sa nepreradí do pravého pruhu keď prichádza rýchlejšie vozidlo, hoci preradiť sa môže.
     

Viem, že sa každý návrh má svojich zástancov aj odporcov a je to v poriadku. Možno pribudnú aj ďalšie návrhy  Zle je to, že keď niečo nefunguje ako má, tak nikto nič nespraví a ani sa o nič nepokúsiť. Preto hodnotím terajší test zákazu predbiehania pre nákladne vozidla ako pozitívny. Dúfam že sa objektívne vyhodnotí a príjmu prospešné opatrenia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Prieskum preferencií: Prepad kotlebovcov pokračuje, Za ľudí poskočili nad čiaru

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

Komentár Zuzany Kepplovej

Očkovacia stratégia je dielo skazy

Strhla sa klasická východoeurópska lobovačka.


Už ste čítali?