Včera som zverejnil fotografie na túto tému. Dnes je síce je ešte skoro hovoriť čo všetko priniesol zákaz predbiehania pre kamióny, ale jednoznačne možno potvrdiť, že priniesol diskusiu o preťaženosti niektorých úsekov diaľnic, ktoré už kapacitne nestačia na narastajúci počet áut a prepravovaného nákladu.

Slovo diaľnica ma svoj význam, je to označenie cesty určenej na prekonávanie veľkých diaľok za čo najkratší čas. Doplním, že aj relatívne bezpečne. Preto všetci keď hovoria o diaľnici, by mali mať na pamäti poslanie diaľnic.
Zákaz predbiehania pre kamióny platí na úseku Bratislava Trnava v oboch smeroch. Pokiaľ som nestretol vozidlo idúce pomalšie ako 80 km/hod nebola kolóna a doprava bola plynulá. Akonáhle sa na diaľnici objavilo vozidlo idúce pomalšie a nebolo ho možné predbehnúť vznikla v pravom pruhu dlhá kolóna a výrazné zníženie rýchlosti a priepustnosti aj ľavého pruhu.
Zvyčajne bol pravý pruh blokovaný pomalým nákladným vozidlom a ľavý pruh osobným vozidlom, v ktorom vodič jazdi takzvane ekonomicky a je pre neho nemysliteľné, že by na dobu predbiehania podradil a dopol na plyn.
V diskusiách zaznelo viacero návrhov ako tieto situácie riešiť. Niektoré sa mi pozdávajú iné nie. Z mojich a tých čo sa mi pozdávajú som vybral najzaujímavejšie a najreálnejšie:
- Ideálne riešenie je zvýšiť počet jazdných pruhov všade kde je diaľnica preťažená. Toto riešenie je časom nevyhnutné, ale finančne
veľmi nákladne a realizácie potrvá dlhšie obdobie. Ďalšie riešenia sú
administratívne a môžu existovať súbežne s týmto riešením.
- Zvýšiť o 10 až 30 km/hod požadovanú najnižšiu povolenú rýchlosť vozidiel pre diaľnicu a cestu pre motorové vozidla (ďalej len diaľnica)
§33 ods. 1, 315/1996 Z. z. (momentálne je 50 km/hod).
Dosiahlo by sa to, že vyslovene pomalé vozidlá by nejazdili po diaľnici a nespomaľovali premávku najmä ak je ich predchádzanie zakázané.
- Zadefinovať pre diaľnicu minimálnu rýchlosť pokiaľ nie
je objektívny dôvoď (stav vozovky, počasie ap.) ísť pomalšie. V prípade
subjektívnych dôvodov (porucha vozidla, únava vodiča ap.) má byť vodič povinný zísť
z diaľnice na najbližšom výjazde.
- Zadefinovať pre vodičov povinnosť na diaľnici, ale aj na ostatných cestách, rovnako pre osobne aj nákladne vozidlá, že ak je za nimi kolóna
po dobu dlhšiu než 10 minút, je vodič povinný odbočiť na odpočívadlo, alebo
zastaviť na inom vhodnom mieste a kolónu pustiť pred seba. Viem, že takto sa
správajú vodiči nadrozmerných nákladov, ale takéto správanie ostatných vodičov,
ktorí idú z najrôznejšieho dôvodu pomalšie ako ostatní, by výrazne pomohlo
plynulosti cestnej premávky.
- Dovoliť pri predbiehaní (nie súbežnej jazde) prekročiť
maximálnu povolenú rýchlosť až o 20 km/hod s cieľom aby sa skrátila doba
predbiehania a zakázať predbiehať ak by predbiehanie jedného vozidla vrátane
zaradenia sa naspať do jazdného pruhu malo trvať dlhšie než jednu minútu. Týmto
by sa odstránilo niekoľko minútové predbiehanie kamiónov, ktoré vytvára kolóny v ľavom
pruhu.
- Nepoužívať plošný zákaz predbiehania pre nákladne
vozidla definovaný zákonom, ale využívať k tomu to účelu príslušné dopravné
značky a podľa možnosti definovať ich časovú platnosť napríklad od 06:00 do
22:00.
- Kontrolovať bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami, na
nebezpečných miestach rozmiestniť výstražne dopravne značky k tomuto účelu
a taktiež kontrolovať bezdôvodnú jazdu v ľavom pruhu, najmä takú, kde vodič sa nepreradí do pravého pruhu keď prichádza rýchlejšie vozidlo, hoci preradiť sa môže.
Viem, že sa každý návrh má svojich zástancov aj odporcov a je to v poriadku. Možno pribudnú aj ďalšie návrhy Zle je to, že keď niečo nefunguje ako má, tak nikto nič nespraví a ani sa o nič nepokúsiť. Preto hodnotím terajší test zákazu predbiehania pre nákladne vozidla ako pozitívny. Dúfam že sa objektívne vyhodnotí a príjmu prospešné opatrenia.