Križovatka s kruhovým objazdom - mýtus a skutočnosť

Autor: Jozef Drahovský | 26.10.2006 o 1:42 | Karma článku: 10,97 | Prečítané:  33460x

Prišiel mi email s otázkou ako je to s prednosťou v prípade križovatky s kruhovým objazdom. Keďže je to pomerne častá otázka a veľa vodičov nie je si istých, prípadne si to vykladá nesprávne, vrátane vodiča taxislužby, ktorý ma nedávno viezol, rozhodol som sa odpovedať na email formou článku.

Dobrý deň,
na SME som si precital článok o kruhových odjazdoch, kde sa spomína istý zlozvyk slovenských vodičov. Keďže každý, koho som sa opýtal, bol prekvapený tvrdeniami v článku a zbežná konzultácia s vyhláškou nijako tieto tvrdenia nepodporovala (ale ani nevyvracala), obraciam sa na Vás a Vás prípadný názor ohľadom tejto záležitosti.
V článku Strasti a prednosti kruhového objazdu sa píše, že "pokiaľ nie je premávka upravená dopravným značením stop, platí prednosť sprava". V článku sa spomína (zlo)zvyk, kedy ten, kto je už na kruhovom odjazde, ma vždy prednosť v jazde.

Ja, ako aj ľudia ktorých som sa pýtal, boli v tom, že "kruhák je kruhák" a kto naň vchádza, dáva vždy prednosť. Ak je toto len mýtus, tak je potom asi dosť rozšírený a možno by ste ho mohli použiť ako námet pre jeden z Vašich článkov.

Ďakujem a ako vždy, teším sa na Vaše ďalšie postrehy na Vašom blogu.
S pozdravom,
Peter Čunderlík


Odpoveď:

Dopravná značka C6 Kruhový objazd prikazuje smer jazdy po kruhovom objazde, nič viac nič menej. Na Slovensku poznáme len kruhové objazdy kde vozidlá jazdia v protismere hodinových ručičiek, čiže po vjazde do kruhového objazdu pokračujú v jazde vpravo.

Každý vjazd/výjazd z kruhového objazdu je samostatná križovatka.  Uvediem príklady rôznych prednosti v kruhovom objazde. Odhadujem, že prvé tri budú bez komplikácii, ale ďalšie vyvolajú diskusiu.


Obr.1. Tento typ kruhového objazdu je najčastejšie používaný na Slovensku a zvláda ho každí vodič. Prednosť je jednoznačne podľa dopravných značiek. Prednosť má ten kto je na kruhovom objazde, lebo je na hlavnej ceste. Vchádzajúce vozidlá majú dopravnú značku daj prednosť v jazde.


Obr. 2. Takto označený  kruhový objazd som videl na Slovensku jeden raz v živote, niekde na východe a predpokladám že už neexistuje. V Taliansku a na juhu Európy sa vyskytuje bežne. Prednosť je jednoznačne podľa dopravných značiek. Prednosť má ten kto vchádza na kruhový objazd, lebo je na hlavnej ceste. Vozidla v kruhovom objazde majú dopravnú značku daj prednosť v jazde. Je to presne opak obr. 1,  ale ani takéto dopravne značenie na kruhovom objazde nevyvoláva nejasnosti.


Obr. 3. Kruhový objazd hlavnej a vedľajšej cesty. Na Slovensku je v Nitre aj v Košiciach. Bežne sa vyskytuje v zahraničí. Prednosť je podľa dopravných značiek. Hlavná cesta ide napríklad vertikálne (názorne zobrazenie vpravo). Keď vchádzate do križovatke zhora ste na hlavnej. Stále máte prednosť a až pred odbočením dole je daj prednosť v jazde, ale ak pokračujete dole (odbočujete vpravo)  nemáte komu dávať prednosť. Tá značka daj prednosť v jazde má význam pre tých čo chcú pokračovať po kruhovom objazde ďalej. Bežne sa robí ešte ostrovček v tvare T, tam kde vyúsťuje hlavná cesta a značka daj prednosť v jazde sa dáva až na tento ostrovček. Takýto spôsob riešenia križovatky je tam kde je v jednej trase neporovnateľne väčšia hustota dopravy. Tento spôsob značenie kruhovej križovatke je tiež bezproblémový, lebo vodiči sa riadia dopravnými značkami v každej križovatke z ktorej sa kruhová križovatka skladá.


Obr. 4. Takto označenú križovatku, hoci je v súlade s legislatívou, nikde nevidel. Vytvoril som ju pre názornosť. Myslím si, že by žiadnemu vodičovi nerobila problém. lebo na každej križovatke, z ktorých sa kruhová križovatka skladá, je jednoznačne deklarovaná prednosť v jazde a majú vozidlá prichádzajúce zprava.


Obr. 5. Takto označená križovatka robí problém veľkému množstvu vodičov. Na nej býva veľké množstvo búračiek. Je to preto lebo existuje rozdielny výklad nielen u nás ale aj v zahraničí. Nechcem dávať hádanku, kto má prednosť lebo vás popletiem. Treba si zapamätať že v takto označenej križovatke platí prednosť vozidiel prichádzajúcich zprava. Totožné ako obr. 4. Viem, že takáto križovatka bola v Poprade a bolo na nej veľké množstvo dopravných nehôd. Predpokladám, že na Slovensku už neexistuje. Ale pozor v zahraničí sa bežne používa. Napríklad v Talianskych letoviskách je ich plno. Dokonca som videl na kruhovom objazde na zemi nakreslene trojuholníky vo význame daj prednosť tomu kto do kruhového objazdu vchádza. Ale ešte väčší pozor treba dať v niektorých štátoch kde textom v zákone zmenili prednosť v jazde v prípade takejto značky a to je ten problém prečo veľa vodičov nevie kto má prednosť. Na Slovenku v Česku, Taliansku je prednosť zprava. V niektorých arabských krajinách má prednosť ten kto je na kruhovom objazde. Obávam sa že presný zoznam, ako to je kde, neexistuje. Ak čítate tento článok v zahraničí pošlite mi ako je tu u vás aj s linkou na legislatívu príslušnej krajiny.


Obr. 6. Keďže sme na Slovensku tak ponúkam ešte jednu špecialitu z praxe. Je to križovatka pri Baumaxe v Bratislave. Pred vjazdom do kruhového objazdu je dopravná značka daj prednosť v jazde ale vo vnútri kruhového objazdu už nie je hlavná cesta. Občas sa tam stane, že si vodiči navzájom dávajú prednosť, ale nie je to príčinou dopravných nehôd. Viem že tam bola nehoda a skončilo to vinou vodiča, ktorý nedodržal značku daj prednosť v jazde. Akceptuje sa niečo podobne, ako keď na hlavnej ceste nie je značka hlavná cesta ale na vedľajších cestách je dopravná značka daj prednosť v jazde, pripadne stoj daj prednosť v jazde.

Záver:
Informácie uvedené v článku SME s názvom "Strasti a prednosti kruhového objazdu"  sú v zmysle platnej legislatívy a skutočne je to tak. Kruhové objazdy okrem problémov s prednosťou majú ešte niekoľko ďalších špecifík, najmä pokiaľ sú s viacerými jazdnými pruhmi. Existujú aj špirálovej jazdné pruhy a to smerom dnu, alebo von, pripadne viacnásobné jazdne pruhy len medzi niektorými príjazdmi kruhového objazdu a to ešte nehovorím o prípade keď krížom cez kruhový objazd ide električka v oboch smeroch.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt

Podnikateľ Božek bráni prístupu k elektrickej stanici pre trať do Karlovej Vsi.


Už ste čítali?