Prišiel mi email s otázkou ako je to s prednosťou v prípade križovatky s kruhovým objazdom. Keďže je to pomerne častá otázka a veľa vodičov nie je si istých, prípadne si to vykladá nesprávne, vrátane vodiča taxislužby, ktorý ma nedávno viezol, rozhodol som sa odpovedať na email formou článku.

Dobrý deň,
na SME som si precital článok o kruhových odjazdoch, kde sa spomína
istý zlozvyk slovenských vodičov. Keďže každý, koho som sa opýtal, bol
prekvapený tvrdeniami v článku a zbežná konzultácia s vyhláškou nijako
tieto tvrdenia nepodporovala (ale ani nevyvracala), obraciam sa na Vás
a Vás prípadný názor ohľadom tejto záležitosti.
V článku
Strasti a prednosti kruhového objazdu
sa píše, že "pokiaľ nie je premávka upravená dopravným značením stop,
platí prednosť sprava". V článku sa spomína (zlo)zvyk, kedy ten, kto
je už na kruhovom odjazde, ma vždy prednosť v jazde.
Ja, ako aj ľudia ktorých som sa pýtal, boli v tom, že "kruhák je
kruhák" a kto naň vchádza, dáva vždy prednosť. Ak je toto len mýtus,
tak je potom asi dosť rozšírený a možno by ste ho mohli použiť ako
námet pre jeden z Vašich článkov.
Ďakujem a ako vždy, teším sa na Vaše ďalšie postrehy na Vašom blogu.
S pozdravom,
Peter Čunderlík
Odpoveď:
Dopravná značka C6 Kruhový objazd prikazuje smer jazdy po kruhovom objazde, nič viac nič menej. Na Slovensku poznáme len kruhové objazdy kde vozidlá jazdia v protismere hodinových ručičiek, čiže po vjazde do kruhového objazdu pokračujú v jazde vpravo.
Každý vjazd/výjazd z kruhového objazdu je samostatná križovatka. Uvediem príklady rôznych prednosti v kruhovom objazde. Odhadujem, že prvé tri budú bez komplikácii, ale ďalšie vyvolajú diskusiu.
Obr.1. Tento typ kruhového objazdu je najčastejšie používaný na Slovensku
a zvláda ho každí vodič. Prednosť je jednoznačne podľa dopravných značiek.
Prednosť má ten kto je na kruhovom objazde, lebo je na hlavnej ceste. Vchádzajúce
vozidlá majú dopravnú značku daj prednosť v jazde.
Obr. 2. Takto označený kruhový objazd som videl na Slovensku jeden raz v
živote, niekde na východe a predpokladám že už neexistuje. V Taliansku a na juhu
Európy sa vyskytuje bežne. Prednosť je jednoznačne podľa dopravných značiek.
Prednosť má ten kto vchádza na kruhový objazd, lebo je na hlavnej ceste. Vozidla
v kruhovom objazde majú dopravnú značku daj prednosť v jazde. Je to presne opak
obr. 1, ale ani takéto dopravne značenie na kruhovom objazde nevyvoláva
nejasnosti.
Obr. 3. Kruhový objazd hlavnej a vedľajšej cesty. Na Slovensku je v Nitre aj v Košiciach. Bežne sa vyskytuje v zahraničí. Prednosť je podľa dopravných značiek. Hlavná cesta ide napríklad vertikálne (názorne zobrazenie vpravo). Keď vchádzate do križovatke zhora ste na hlavnej. Stále máte prednosť a až pred odbočením dole je daj prednosť v jazde, ale ak pokračujete dole (odbočujete vpravo) nemáte
komu dávať prednosť. Tá značka daj prednosť v jazde má význam pre tých čo chcú
pokračovať po kruhovom objazde ďalej. Bežne sa robí ešte ostrovček v tvare T,
tam kde vyúsťuje hlavná cesta a značka daj prednosť v jazde sa dáva až na
tento ostrovček. Takýto spôsob riešenia križovatky je tam kde je v jednej
trase neporovnateľne väčšia hustota dopravy. Tento spôsob značenie kruhovej
križovatke je tiež bezproblémový, lebo vodiči sa riadia dopravnými značkami
v každej križovatke z ktorej sa kruhová križovatka skladá.
Obr. 4. Takto označenú križovatku, hoci je v súlade s legislatívou, nikde nevidel. Vytvoril som ju pre názornosť. Myslím si, že by žiadnemu vodičovi
nerobila problém. lebo na každej križovatke, z ktorých sa kruhová križovatka
skladá, je jednoznačne deklarovaná prednosť v jazde a majú vozidlá prichádzajúce zprava.
Obr. 5. Takto označená križovatka robí problém veľkému množstvu vodičov. Na nej
býva veľké množstvo búračiek. Je to preto lebo existuje rozdielny výklad nielen
u nás ale aj v zahraničí. Nechcem dávať hádanku, kto má prednosť lebo vás
popletiem. Treba si zapamätať že v takto označenej križovatke platí prednosť
vozidiel prichádzajúcich zprava. Totožné ako obr. 4. Viem, že takáto križovatka
bola v Poprade a bolo na nej veľké množstvo dopravných nehôd. Predpokladám, že
na Slovensku už neexistuje. Ale pozor v zahraničí sa bežne používa. Napríklad
v Talianskych letoviskách je ich plno. Dokonca som videl na kruhovom objazde na
zemi nakreslene trojuholníky vo význame daj prednosť tomu kto do kruhového
objazdu vchádza. Ale ešte väčší pozor treba dať v niektorých štátoch kde textom
v zákone zmenili prednosť v jazde v prípade takejto značky a to je ten problém
prečo veľa vodičov nevie kto má prednosť. Na Slovenku v Česku, Taliansku je
prednosť zprava. V niektorých arabských krajinách má prednosť ten kto je na
kruhovom objazde. Obávam sa že presný zoznam, ako to je kde, neexistuje. Ak čítate
tento článok v zahraničí pošlite mi ako je tu u vás aj s linkou na legislatívu
príslušnej krajiny.
Obr. 6. Keďže sme na Slovensku tak ponúkam ešte jednu špecialitu z praxe. Je to
križovatka pri Baumaxe v Bratislave. Pred vjazdom do kruhového objazdu je
dopravná značka daj prednosť v jazde ale vo vnútri kruhového objazdu už nie je
hlavná cesta. Občas sa tam stane, že si vodiči navzájom dávajú prednosť, ale nie
je to príčinou dopravných nehôd. Viem že tam bola nehoda a skončilo to vinou
vodiča, ktorý nedodržal značku daj prednosť v jazde. Akceptuje sa niečo podobne,
ako keď na hlavnej ceste nie je značka hlavná cesta ale na vedľajších cestách je
dopravná značka daj prednosť v jazde, pripadne stoj daj prednosť v jazde.
Záver:
Informácie uvedené v článku SME s názvom "Strasti a prednosti kruhového objazdu"
sú v zmysle platnej legislatívy a skutočne je to tak. Kruhové objazdy okrem
problémov s prednosťou majú ešte niekoľko ďalších špecifík, najmä pokiaľ sú
s viacerými jazdnými pruhmi. Existujú aj špirálovej jazdné pruhy a to smerom dnu,
alebo von, pripadne viacnásobné jazdne pruhy len medzi niektorými príjazdmi
kruhového objazdu a to ešte nehovorím o prípade keď krížom cez kruhový objazd
ide električka v oboch smeroch.