Diaľničné nálepky pre kombajny a iné poľnohospodárske stroje

Autor: Jozef Drahovský | 10.11.2006 o 10:31 | Karma článku: 10,05 | Prečítané:  3724x

Všetci vodiči vedia, že pri jazde po diaľnici musia mať na Slovensku všetky vozidlá (okrem motocyklov) diaľničnú nálepku. Ale prečo ju musia mať aj kombajny, traktory, poľnohospodárske stroje a konské záprahy, ktoré na diaľnicu nesmú? Odpoveď je trocha zložitejšia.

Aby sa docielila adresná návratnosť peňazí vložených do výstavby a údržby diaľnic, vrátane zisku, zaviedli sa diaľničné nálepky.  Lenže vodiči, ktorí potrebovali prejsť po diaľnici len krátku vzdialenosť, zvolili  si cesty 1 triedy a diaľnicu nepoužili. Je to úplne logické správanie,  porovnali si náklady na dlhšiu jazdu po cestách 1 triedy  a náklady pri jazde  po diaľnici, vrátane diaľničnej nálepky,  k tomu pridali zhodnotenie akú hodnotu má získaný čas pri jazde po diaľnici  a rozhodli sa ekonomicky.

Potom zodpovední zistili, že najmä vodiči kamiónov sa správajú ekonomicky.  (Prekvapivé zistenie pravda!) Následne sa zaviedla povinnosť používať diaľničné nálepky aj na cestách prvej triedy. Aby sa kamióny vrátili na diaľnicu. Lenže (ne) profesionalitou návrhu zasiahli aj také vozidlá, ktoré po diaľnici nikdy nejazdili a jazdiť nesmeli a nesmú, lebo ich konštrukčná rýchlosť je nižšia ako je pre jazdu na diaľnici požadovaná.

Tak sa stalo, že napríklad poľnohospodári, ktorí idú traktorom orať a potrebujú prejsť krátku vzdialenosť po ceste 1 triedy, musia mať diaľničnú nálepku ako kamión ktorý prejazdí za ten istý čas celé Slovensko.

Zdá sa vám na hlavu postavene, že vozidlo, ktoré nesmie používať diaľnicu musí mať nalepenú diaľničnú nálepku?  Kam majú isť peniaze za takéto vozidlá, na údržbu diaľnic?

Ako z toho von?

Poskytnúť výnimku pre poľnohospodárov je podľa mňa zlé nesystémové riešenie. Celkovo udeľovanie výnimiek považujem za nedobré riešenie.

Dá sa to jednoduchšie a elegantne a ani netreba priznávať, že sa spravila chyba pri návrhu legislatívy, respektíve, že príslušný minister pri tvorbe návrhu nezaloboval za poľnohospodárov.

Treba aby MDPT spravilo výklad legislatívy, alebo vydalo vykonávajúcu vyhlášku, kde zadefinuje, že, povinnosť, používať diaľničnú nálepku platí len pre vozidla, ktoré sú technicky schopne používať diaľnicu a nie je im jazda na diaľnici zakázaná. Pri tom je možné ihneď uviesť aj postup pre vykonávanie kontroly, kde sa bude porovnávať údaj z technického osvedčenia, najmä  maximálna rýchlosť vozidla s minimálnou rýchlosťou, ktorá je predpísaná pre jazdu na diaľnici a ceste pre motorové vozidlá.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?