V médiách prebehlo niekoľko informácií o reflexných vestách ale v diskusiách k vyhláške 578/2006 Z.z. sa stále objavujú k tejto veci nejasnosti a názory ktoré sa míňajú cieľom, pre ktorý bola uvedená povinnosť zavedená.

Na tieto nezrovnalosti ma upozornil aj čitateľ Juraja S: "Zdravím, čo tak urobiť článok o pripravovaných zmenách pre vodičov uvedených v novej vyhláške? Napr. o reflexných vestách na viditeľnom mieste... "
Najprv legislatíva:
V zbierke zákonov vyšla vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
578/2006 Z.z.
ktorou sa menia niektoré povinnosti vyplývajúce
s vykonávajúcich predpisov zákona 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v
premávke na pozemných komunikáciách. Tu je definovaná okrem iného aj povinnosti
mať reflexu vestu alebo iné adekvátne oblečenie.
Konkrétne 578/2006 Z.z.:
§ 1 Podrobnosti o povinnej
výbave vozidla (k § 21 ods. 4 zákona)
(13) Povinnou výbavou
motorového vozidla kategórie M, N, T, C a Ps
je bezpečnostný odev (bezpečnostná reflexná vesta, overal, nohavice, bunda alebo
pláštenka),4)
pričom
bezpečnostný odev sa umiestňuje v dosahu zo sedadla vodiča vozidla.
Poznámka pod čiarou číslo 4 hovorí:
Napríklad STN EN 471 Výstražné odevy s vysokou viditeľnosťou na profesionálne použitie alebo podobná technická norma členského štátu Európskej únie.
K tomu všetkému je ešte odporúčanie EK 2004/345/ES.
Z uvedeného vyplýva nasledovné:
- Reflexne vesty sa zaviedli s cieľom zníženia nehôd z dôvodu prehliadnutia vodiča a ďalších členov posádky auta, najmä pri poruchách vozidla a dopravných nehodách. Zvyčajne takéto prehliadnutie najmä na diaľniciach končia smrťou.
- Povina výbava vozidla musí obsahovať aspoň jednu vestu oranžovej alebo žltozelenej farby, táto vesta musí mať certifikát podľa EN 471.
- Vodiči môžu používať aj iný odev ako reflexnú vestu, ale tento odev musí taktiež mať certifikát podľa EN 471. V praxi sa to má použitie zväčša u hasičov, záchranárov, policajtov atd., kde sú navyše možné aj iné farebné značenia, ako pre bežných vodičov ap.
- Aspoň jedna vesta musí byť v dosahu vodiča z vnútra vozidla a tak aby si ju vo vozidle dokázal obliecť. Je to z dôvodu aby už pri vystupovaní z vozidla ju mal na sebe, lebo vtedy sa najčastejšie dochádza k prehliadnutiu vodiča.
- Z vozidla môže na vozovku vystúpiť len toľko osôb koľko máte reflexných viest. Ďalšie vesty môžete mať aj v kufri. Vodič ich môže podať posádke do vozidla.
- Reflexný odev sa používa najmä pri práci a zdržiavaní sa na vozovke, alebo jej blízkosti, kde sa za bežnej situácie nemá zdržiavať.
- V niektorých štátoch je používanie reflexnej vesty prikázané iba na diaľniciach, v ďalších len mimo mesta. Rozumné je ju používať vždy keď ste prekážkou na ceste. Keď vodič vidí na ceste niekoho v reflexnej veste tak automaticky predpokladá, že sa niečo deje a zvýši pozornosť.
- V poslednej dobe začali reflexnú vestu používať aj cyklisti. Nie je to ich povinnosť ale iba dobra vola, ktorá hovorí o zodpovednosti k svojmu životu.
Korekcia chybných názorov z diskusií:
- Údajne postačujú obyčajné nohavice s reflexným pásikom - používať také nohavice je dobré, ale nenahradzuje to reflexnú vestu. Ak chcete používať iný odev uistite sa že ma certifikát podľa EN 471. Požadovaná reflexná vesta ja najlacnejšia investícia v tomto smere.
- Údajne je zelená vesta najlepšia - Zelena vesta nie je určená pre vodičov ap. Pre vodičov ap. je predpísaná oranžová alebo žltozelená.
- Údajne vesta musí byť na viditeľnom mieste vo vozidle - Nie je to pravda, vesta musí byt v dosahu vodiča. Tak aby si ju mohol obliecť vo vozidle, pripadne ju ukázaťcestnej kontrole. Vodiči kamiónov ju s obľubou dávajú viditeľne na operadlo spolujazdca, ale to nie je povinnosť
- Údajne počet reflexných viest musí byť dostatočný pre všetkých členov posádky vozidla - Ne je pravda, že počet reflexných viest sa musí zhodovať z počtom členov posádky. Podľa predpisu postačuje jedna, ale ostatní členovia posádky nesmú vystúpiť na vozovku. Teda ani pomáhať vodičovi napríklad pri výmene pneumatiky.
Zaver:
Vo vozidle mám dve reflexne vesty oranžovej farby. Jednu v skrinke pod sedadlom
vodiča a druhu v kufri. Tu pod sedadlom vodiča som použil zatiaľ dva razy pri výmene pneumatiky a raz pri dopravnej nehode. Tu druhu z kufra používam radšej a častejšie, vždy keď na cestách fotografujem.