Má význam zmeniť implicitnú rýchlosť v obci?

Autor: Jozef Drahovský | 3.1.2007 o 12:38 | Karma článku: 11,48 | Prečítané:  4771x

Momentálne je maximálna rýchlosť v obci stanovená na 60 km/hod. (Pokiaľ nie je stanovená individuálne inak.) Pripravuje sa legislatívna zmena, ktorá má túto rýchlosť zmeniť, ale na akú?

Z diskusií viem, že na tento krok sú rôzne názory. Radikálny, ktorý navrhuje v obciach znížiť rýchlosť až na rýchlosť chôdze a zo škrípajúcimi zubami akceptuje 30 km/hod. Proeurópsky návrh, ktorý uprednostňuje 50 km/hod najmä preto, že by to bolo jednotné v celej EU a keď nie v celej, tak aspoň vo väčšine. Až po konzervatívny názor v štýle, prečo to meniť, keď na 60 km/hod sme zvyknutí.

Treba si uvedomiť, že maximálna rýchlosť v obci je vlastne pre dopravné značenie implicitná rýchlosť (lepšie slovo som zatiaľ nenašiel) a tam, kde ju treba zvýšiť alebo znížiť, tam sa individuálne upravuje dopravným značením.

Skúsme sa pozrieť na to reálne, čo je  a čo by sa zmenilo keby sme zadefinovali inú rýchlosť. Napríklad aj 30 km/hod.

V Bratislave by veľa zmien nebolo. Lebo na väčšine ciest je rýchlosť určená dopravnou značkou. Centrum mesta má už aj dnes 30 km/hod, hlavné ťahy po sídliskách  40 km/hod, okruh okolo centra má 50 km/hod, výpadovky 70 a 80 km/hod, diaľničný obchvat má dynamicky menenú rýchlosť podľa potreby.

Zrejme najviac by to bolo cítiť na štvorprúdovej Panónskej ceste, mimo obývanej časti, kde aj teraz by mohla byť vyššia rýchlosť, ale keďže je to ideálne miesto pre jednoduché vyberanie pokút, tak sa rýchlosť pravdepodobne meniť nebude. Inak, ak si pamätáte počas platnosti 50-tky pred niekoľkými rokmi, tak tam bola rýchlosť upravená na 70 km/hod.

Čo by sa zmenilo inde? Taktiež väčšina obci má obmedzenie rýchlosti na 40 km/hod alebo naopak ak hlavný ťah nejde cez obývanú časť obce, tak je rýchlosť zvýšená aj na 80 km/hod.

Podľa mňa by maximálna rýchlosť v obci mala byť definovaná individuálne podľa kvality cesty za dobrého počasia a účelu danej komunikácie. V centre mesta, kde je vysoký pohyb chodcov je oprávnených aj 30 km/hod. Naopak, na ťahoch, kde chodcov niet, by mala byť rýchlosť oveľa vyššia. Pritom sa nesme zabúdať na kompromis medzi rýchlosťou, bezpečnosťou a priepustnosťou ciest.

Ak na jednoprúdovej ceste znížite rýchlosť z 60 na 30 km/hod, je len jedna možnosť ako docieliť rovnakú priepustnosť a tou je vybudovanie ďalšieho jazdného pruhu. Takže znižovanie rýchlosti nie je lacná zábava. Bohužiaľ často sa stáva, že ak treba niekde na dĺžku 50 metrov obmedziť rýchlosť, tak ju neznížia len na danom mieste ale z pohodlnosti obmedzia aj niekoľkokilometrový úsek. Tiež treba prestať dávať značky spôsobom: „dajme o 20 km/hod nižšiu rýchlosť, veď aj tak sa jazdí rýchlejšie“. Taktiež treba prestať dávať pri rozkopávkach značku 40 km/hod, keď nie je potrebná. Úplne komicky pôsobí takáto značka pri rozkopávke v zóne 30 km/hod, kde vlastne rýchlosť zvyšuje na 40 km/hod.

Z praktického hľadiska sa mi pozdáva zobrať za implicitnú rýchlosť takú hodnotu, akých rýchlostných úsekov je najviac. Na ostatných upraviť rýchlosť značkami i keď zjednotenie dopravných predpisov v rámci celej EU tiež nie je zlá vec.


Doplnené

Na základe pripomienok v diskusii mením slovo defaultný na spisovné slovo implicitný. Preto sa mení názov článku z „Má význam zmeniť defaultnú rýchlosť v obci?“ na „Má význam zmeniť implicitnú rýchlosť v obci?“

Čo sa týka maximálnej povolenej rýchlosti napríklad v Bratislave (v obci), tak sa pohybuje od 5 km/hod až po 100 km/hod. V prípade, že prejdete okolo značky koniec obmedzení alebo križovatkou, je maximálna povolená rýchlosť je 60 km/hod, pokiaľ nie ste v zóne.

Význam implicitnej rýchlosti je v tom, že pokiaľ obec nevyužije značku zóna, tak platí táto rýchlosť pre celú obec, pokiaľ sa na konkrétnom úseku nezníži alebo nezvýši individuálnou dopravnou značkou.

Zmena implicitnej rýchlosti nemá veľa spoločného s bezpečnosťou, hlavný význam má pri projektovaní dopravných značiek na základe dopravnej mapy, v ktorej je definovaná maximálna povolená rýchlosť pre jednotlivé cestné úseky.

Ak si niekto mysli, že rýchlosť 60 km/hod je na niektorom úseku nebezpečná a bezpečná rýchlosť by bola 50 km/hod, tak nech hneď napíše návrh na zmenu so zdôvodnením a zašle ho príslušnému cestnému správnemu organu. Väčšina obci má dopravnú mapu, kde je zaznačená maximálna rýchlosť pre jednotlivé komunikácie a dopravné značenie sa projektuje a realizuje práve na základe jej zmien. Čiže paušálne zmenenie implicitnej rýchlosti prinesie len takú zmenu, že kde je značka 50 km/hod, tak sa demontuje a kde nie je nič tam sa namontuje značka 60 km/hod a samotná maximálna povolená rýchlosť sa nezmení.

Možno nastane zmena v menších obciach, ktoré sú dnes bez akýchkoľvek značiek obmedzujúcich rýchlosť (okrem začiatku a konca obce), prípadne na takých úsekoch kde sa rýchlosť nikdy nezvyšovala a ani neznižovala a v dopravnej mape nefigurujú.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Petra Schutza

Vzťahový nadštandard Slovenska a Česka čakajú vážne strestesty

Obnovenie virtuality hranice je isteže fajn a krásne.


Už ste čítali?