Vodičské oprávnenie na skúšobnú dobu a dva priestupky

Autor: Jozef Drahovský | 17.2.2007 o 0:52 | Karma článku: 10,46 | Prečítané:  22553x

Od istej doby sa prvé vodičské oprávnenie sa udeľuje na skúšobnú lehotu. Niektorí to chvália iní nadávajú, ale viacerí v tom nemajú jasno. Najčastejšie otázky sú v duchu ak 2x zle zaparkujem odoberú mi vodičské oprávnenie ?

Pridávam posledné dva e-maily, ktoré prišli na túto tému:

Ahoj.
Nevies mi prosim ta poradit, zda sa ze v tom maju mnohi nejasno. Mam rok vodicak a varovali ma, ze pre novy vodicak plati dvojrocna skusobna doba. Zoberu ho ak za dva roky skusobnej doby urobim 2 priestupky. Potom by mi hrozilo skolenie ci co. Nasiel som to v starom paragrafe 72 z r. 1996. Lenze ja som uz dostal europsky vodicak - karticku s hviezdickami s dobou platnosti neobmedzenou - plati ta skusobna doba aj pre tieto nove vodicaky? (Ak hej, je to neskutocna blbost, aj skuseni soferi robia priestupky, ale zaciatocnik ma byt ten najlepsi). Najhorsie je mi dodrziavat 60-ku denno denne na Novom moste. Dakujem za odpoved.

Dobry den.
Chcel by som sa opytat, ako je to so skusobnou dobou po udeleni vodicskeho opravnenia. Kedze nikde som nenasiel vierohodne informacie, nie je mi jasne presne znenie tohoto zakona. Znamena to ze za 2 priestupky uz beru vodicak alebo az za 3? Pripadne je nejak riesena vaznost priestupkov? Zle parkovanie mi nepripada ako vazne ohrozenie cestnej premavky. Pripadne, ako vlastne funguje evidencia priestupkov? Tj. kto a ako zisti ze uz som prekrocil limit? A ked sa tak stane, ako je to s doskusanim? Je mozne ho podstupit ihned, alebo tam plati zakaz na urcitu dobu?  Dakujem.

 

Najprv čo hovorí legislatíva:

Zákon č. 315/1996 Z. z. z 20. septembra 1996 o premávke na pozemných komunikáciách
§ 72 Skúšobná lehota
(1)
Prvé vodičské oprávnenie sa udeľuje na skúšobnú lehotu.
(2)
Skúšobná lehota je dva roky a začína plynúť odo dňa vydania vodičského preukazu.
...
§ 73 Odobratie vodičského oprávnenia v skúšobnej lehote
(1) Ak držiteľ vodičského oprávnenia
počas skúšobnej lehoty spáchal trestný čin v súvislosti s vedením motorového vozidla alebo dva priestupky porušením povinnosti ustanovenej týmto zákonom vodičovi, okresný úrad rozhodne o jeho účasti na doškoľovacom kurze vo výcvikovom zariadení.
(2) Ak držiteľ vodičského oprávnenia
počas skúšobnej lehoty po účasti na doškoľovacom kurze spáchal trestný čin v súvislosti s vedením motorového vozidla alebo dva priestupky porušením povinnosti ustanovenej týmto zákonom vodičovi, okresný úrad rozhodne o vykonaní skúšky podľa § 71 ods. 1 písm. a) a c). Držiteľ vodičského oprávnenia je pritom povinný na vykonanie skúšky z vedenia motorových vozidiel zabezpečiť na vlastné náklady osobu oprávnenú vykonávať výcvik a ustanovené cvičné vozidlo s pohonnými látkami.
(3) Okresný úrad v rozhodnutí podľa odsekov 1 a 2 určí aj lehotu, v ktorej sa má držiteľ vodičského oprávnenia zúčastniť na doškoľovacom kurze, alebo čas a miesto skúšky.
...

 

Aby som nehovoril len teoreticky, lebo skúšobnú lehotu som nezažil, konzultoval som túto problematiku so školiteľom, ktorý má na starosti aj doškoľovacie kurzy podľa § 73. K predchádzajúcim otázkam mám nasledujúce informácie:

Prvé vodičské oprávnenie sa vydáva na skúšobnú dobu v zmysle vyššie uvedeného zákona.  Hoci na doklade (vodičský preukaz) máte hneď neobmedzenú dobu platnosti dokladu, neznamená to, že nemáte skúšobnú dobu. Pri prejednávanie priestupkov komisiou sa vychádza z karty vodiča. Keď komisia rozhodne o zadržaní vodičského oprávnenia, tak ho zadrží bez ohľadu či doklad (vodičský preukaz) je ešte platný rok, dva alebo trvale.  Takže nie je to chyba pri vydávaní preukazov. Platnosť dokladu sa neobmedzuje z dôvodu zníženia byrokracie, lebo väčšina nových vodičov bez ujmy zvládne dvojročnú skúšobnú lehotu.

Vážnosť dvoch priestupkov.  O závažnosti priestupkov rozhoduje policajt na mieste. Priestupok môže vyriešiť dohovorom, blokovou pokutou alebo podstúpením komisii. Podľa doterajších skúsenosti sa na doškoľovanie nedostal nikto, kto spravil banálny priestupok, napríklad jedným kolesom zaparkoval na vozovke hoci mal parkovať všetkými kolesami na chodníku atd. Vždy išlo o vážnejšie porušenie predpisov a dopravné nehody. Takže nie je dôvoď mať strach nejakého šikanovania.

Čo sa týka dôvodu pre ktorý je skúšobné doba,  je to významný počet dopravných nehôd (aj tragických) spôsobený vodičmi do dvoch rokov. Bohužiaľ sú aj takí mladí vodiči, ktorí po získaní oprávnenia si myslia, že je najsprávnejšie dupnúť plyn na podlahu v aute s výkonom aspoň 200 koní a ísť tak rýchlo, ako ostatní stíhajú uskakovať.

Mladý vodič je špecificky rizikový. Ešte nemá skúsenosti s krajnými možnosti správania sa auta pri rôznych situáciách. Máloktorá autoškola umožňuje vodičovi absolvovať takzvanú školu šmyku,  prejazd klzkou zákrutou, brzdenie na zastavenie z vysokej rýchlosti a podobne. Takže každý vodič sa učí zvládať takéto nie celkom bežné situácie za bežnej premávky a nie vždy to dobre dopadne. Samostatná kapitola je zvyknúť si riešiť dopravné situácie v podvedomí. To sa nedá naučiť na to treba dlhšiu prax. Je veľmi dobre, ak zo začiatku jazdí s niekým skúseným, ale nie vždy sa to dá.

Cieľom sprísnenia dohľadu v prvých dvoch rokoch je, aby si mladý vodič uvedomoval riziko a jazdil značne opatrne. Ak má problémy, napríklad spraví 2  priestupky, tak je mu poskytnutá pomoc vo forme dodatočného školenia, ak ani to nepomôže, nasleduje preskúšanie vrátane návštevu lekára a psychológa, a až v krajnom prípade si robí nový vodičský kurz, alebo dostane trvalý zákaz.

K tomu dennodennému dodržiavaniu rýchlosti 60 km/hod na Novom moste v Bratislave len toľko. Tá rýchlosť  60 km/hod tam nie je samoúčelná. Stred Nového mosta je „na kopci“ a nevidieť zaň. Veľa ľudí má pocit, že tadiaľ môže ísť 80 km/hod. Potom stačí aby sa za horizontom vytvorila kolóna stojacich vozidiel (čo je v pracovný deň bežná situácia) a dopravná nehoda je  istá. Pri 80 km/hod nemusí byť ani poľadovica, jednoducho neubrzdite. Keď už chcete ísť rýchlejšie, tak nikdy pred horizontom kopca, ale až za ním.

Veľa šťastných km bez nehody.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Petra Schutza

Vzťahový nadštandard Slovenska a Česka čakajú vážne strestesty

Obnovenie virtuality hranice je isteže fajn a krásne.


Už ste čítali?