EKO Rally

Autor: Jozef Drahovský | 7.5.2007 o 13:45 | Karma článku: 8,05 | Prečítané:  3188x

Občas sa organizujú automobilové súťaže s názvom EKO Rally, respektíve obdobného typu. Ich cieľom je odjazdiť zadanú trasu s čo najmenšou spotrebou, prípadne odjazdiť ľubovoľnú trasu s návratom do cieľa štartu, ale absolvovaním predpísanej vzdialenosti.

Tieto akcie bývajú za plnej premávky v jednom termíne s hromadným, postupným štartom, alebo individuálne počas dlhšieho obdobia so záverečným vyhodnotením.

Ako maximálne ekonomicky jazdiť? V prvom rade je potrebne empirickým spôsobom si spraviť merania a vytvoriť takzvaný rovnovážny diagram. Os X bude mat vľavo nulu a vpravo maximálnu rýchlosť v km/hod. Na osi Y bude spotreba v L/100 km jazdy. Takýto graf sa najľahšie vytvára na autách, ktorých palubný počítač ukazuje okamžitú spotrebu.

Čo sa dozvieme z grafu?  Zaujímavé veci. Najväčšia spotreba je keď budete stáť. Vtedy budete mať vozidlo nekonečnú spotrebu a nespravíte ani jeden km. Pri rýchlostiach blízkych nule je spotreba vysoká, zvyčajne až za normálne hranice grafu. Preto aj palubné počítače pri nízkych rýchlostiach a státí udávajú spotrebu v litroch na hodinu. Prvé rozumné meranie je isť so zaradenou jednotku na voľnobeh.

Potrebné je spraviť niekoľko meraní pri rôznych rýchlostiach. Pre puntičkárov: ku každému prevodovému stupňu individuálny graf. Keď už získate základné informácie o spotrebe, tak hľadáte ideálnu rýchlosť pre najnižšiu spotrebu na vhodnom prevodovom stupni takzvaným delením intervalu na polovicu.  Z praktických meraní viem, že ak budete jazdiť na rôznych prevodových stupňoch nájde aj viac ako jedno minimum. Ak chcete, môžete sa pohrať aj s porovnaním spotreby pri otvorených / zatvorených oknách, bez antény ap.

Keď už viete prevodový stupeň a rýchlosť pre minimálnu spotrebu, tak je potrebne trénovať jazdu. Treba sa pripraviť, že väčšinou pôjde na dnešnú dobu o pomalú jazdu. Ak jazdíte na okruhu tak je ideálne použiť tempomat a jazdiť monotónne dokola. Tu  najviac treba cvičiť psychiku, aby ste takúto jazdu zvládli bez jediného dupnutia na plyn.

Keďže preteky sa málokedy robia na uzatvorenom okruhu, ale zvyčajne za plnej premávke a aj cez mestá, je potrebné počítať aj s brzdením, státím, rozbiehaním sa. Pri týchto úkonoch je veľmi výhodne poznať najmä pravidelnosť svetiel na semaforoch a harmonogram prejazdu vlakov cez železničné priecestia.

Ak sa blížite k semaforu a viete, že pri svojej optimálnej rýchlosti už zelenú nestihnete, tak treba ubrať plyn a ísť na voľnobeh s maximálnym využitím zotrvačnosti na dojazd. Rozbiehať sa je potrebné veľmi pomaly, veľa krát sa stane, že pri EKO Rally prejde cez križovatku na jednu zelenú len jedno – dve vozidla, pokiaľ v bežnej premávke aj 10 násobok.  Tento istý postup platí aj pri prejazde železničným priecestí.

Ďalším aspektom je využívanie prúdenia vzduchu. Nemám na mysli doslova efekt plachetnice, ale využívanie zákrytu za pevné prekážky, alebo z idúce nákladne vozidla, kde sa dá v aerodynamickom závese jazdiť s nižšou spotrebou aj rýchlejšie. To isté platí o vyžití rozbehov pri klesaní do nasledujúceho stúpania.

Ak potrebujete ísť po diaľnici alebo ceste pre motorové vozidla, tak je vaša optimálna rýchlosť nižšia ako 50 km/hod, tak treba zvážiť inú trasu. Ak iná trasa nie je vhodná tak treba zvýšiť rýchlosť aspoň na 50 km/hod, lebo vozidlo na diaľnici musí ísť aspoň rýchlosťou 50 km/hod inak musí diaľnicu opustiť na najbližšom výjazde. Hoci niektorí si mysli iné, ja si myslím, že cieľ mať minimálnu spotrebu nie je oprávnený dôvod na jazdu po diaľnici pomalšie ako predpísaných 50 km/hod.

Pri ekonomickej jazde, či už súťažnej alebo mimo nej, je psychika rovnako dôležitá ako stav vozidla a spôsob jazdy. Ostatní vodiči, ktorí nevedia, že vaša jazda má v prvom rade ekonomické ciele, nechápu vaše konanie, nechápu prečo aspoň mierne nepridáte, veď ste bezpečne mohli prejsť cez križovatku na zelenú, alebo prečo niekde nezastanete a nepustíte dlhokánsku kolónu pred seba. Bezpečnejší je si dať na zadne okno nápis ekonomická jazda alebo niečo podobné, aby vás nenapadol (slovne) aj inak normálny vodič, ktorému začne liezť na nervy vlečenie sa za vami.

Aké bývajú výsledky ekonomických jázd?  Spotreba býva na neuveriteľne nízkych hodnotách. Požičiam si priebežné výsledky z teraz prebiehajúcej súťaže istého nemenovaného rádia. Trasu 315 km absolvoval súťažiaci za 6 hodín a 12 minút pri priemernej rýchlosti 51 km/hod a spotrebe 3,4 litra na 100 km. V prepočte je to 1,7 litra na hodinu behu motora, pritom si treba uvedomiť, že na voľnobeh bez záťaže býva na takom type vozidla spotreba asi 0,7 litra za hodinu.

Čo povedať na záver. Sú vodiči, ktorých baví jazdiť maximálne ekonomicky, alebo kompromisom s ich dostatkom času. Ja osobne som žiadnu ekonomickú jazdu nedotiahol do úspešného konca, vždy mi chýbal dostatok času a nedokázal som blokovať ostatné vozidla svojou pomalou i keď v tomto prípade nie bezdôvodne pomalou jazdou.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Stĺpček Petra Schutza

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Minúta po minúte: Situácia v Česku sa zlepšuje

Celkovo sa na Slovensku koronavírusom nakazilo viac ako 103-tisíc ľudí.


Už ste čítali?