Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Absolútna prednosť chodcov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

https://www.gesetze-im-internet.de/stvo_
Straßenverkehrs-Ordnung (StVO) § 26 Fußgängerüberwege (1) An Fußgängerüberwegen haben Fahrzeuge mit Ausnahme von Schienenfahrzeugen den zu Fuß Gehenden sowie Fahrenden von Krankenfahrstühlen oder Rollstühlen, welche den Überweg erkennbar benutzen wollen, das Überqueren der Fahrbahn zu ermöglichen. Dann dürfen sie nur mit mäßiger Geschwindigkeit heranfahren; wenn nötig, müssen sie warten. Erkennbar benutzen - znamená, že chodec je na chodníku pri zebre. Ešte nevkročil ale by chcel.
kuhn
<< < 1 2 3 4

 

Na prechode pre chodcov musia vozidla(okrem kolajovych vozidiel) umoznit prechod chodcom / bicyklom / vozickom (a pod) ak je zjavne / rozoznatelne ze ho chcu pouzit.

To, ze ich chodec nemoze pustit tam nevidim - ale mozno to nie je cele. Ale formulacia nie je nejako vyrazne presnejsia. To ako kto interpretuje zamer pouzit prechod moze byt problem a hlavne pri dodatocnom vysetrovani sa zamer asi bude zle dokazovat / vyvracat.
 

To sú moje dlhoročné

skúsenosti s políciou. Stačí keď chodec stojí na chodníku smerom na zebru. Ale tu som nasiel: An Zebrastreifen haben Fußgänger absoluten Vorrang. Das gilt bereits, wenn der Fußgänger auf dem Bürgersteig in Richtung des Zebrastreifens geht. Er braucht also nicht schon davor zu stehen und warten, erklärt der TÜV Rheinland. Auto-, Motorrad- und auch Radfahrer müssen sich in einer solchen Situation mit mäßiger Geschwindigkeit dem Überweg nähern und gegebenenfalls warten. Straßenbahnen sind von dieser Regelung ausgenommen. Sie haben in der Regel an Zebrastreifen Vorfahrt.
ALE: Anders ist das bei sogenannten Querungshilfen, die sich meist auf dem Mittelstreifen von mehrspurigen Straßen befinden. Hier müssen Fußgänger warten, bis sich eine Lücke im fließenden Verkehr ergibt, um die Fahrbahn zu überqueren. Die Fahrzeuge haben hier Vorrang.
 
Hodnoť

 

Situácia: Vodič sa pozrie, a nevidí chodcov, ktorí by chceli prejsť cez priechod pre chodcov. Pokračuje ďalej a zrazí sa s cyklistom, ktorý išiel cez priechod pre chodcov v sedle bicykla. Vodič ho nevidel, lebo sa pozeral iba na vzdialenosť, z ktorej môže ísť chodec rýchlosťou chôdze a nie cyklista rýchlosťou jazdy na bicykli.
Kto bude vinníkom nehody?
 

 

Podľa môjho názoru vinníkom bude cyklista. Preto je v zákone zákaz ísť po priechode v sedle bicykla, aby mal vodič čas si všimnúť cyklistu, ktorý bude bicykel tlačiť rýchlosťou chôdze.

Ale som si vedomý, že môj názor nebude v súlade s názorom vyšetrovateľa nehody.
 

!

Vysetrovatel nehody nema nazor.
(Resp. je irelevantny, ten si moze tak rozpravat vecer doma manzelke.)
Vysetrovatel nehody ma dopravne predpisy, ktore su aplikovatelne na posudzovanu situaciu.
 

 

Ak to nie je zároveň prechod pre cyklistov, tak cyklista. Ten v prvom rade nemá čo prechádzať po prechode pre chodcov na bicykli; má zosadnúť a bicykel tlačiť. Prípadne to môže byť 50:50 preto, že na prechode má vodič rátať s tým, že môže hocikedy niekto vybehnúť, takže má zvoľniť tempo a dávať pozor.
 

Cyklista

Prechod pre chodcov je pre cyklistu na bicykli zakázaný tak oko chodník.
 
Hodnoť

 

Okrem zaverecneho konstatovania, ze absolutna prednost chodcov je blbost (co ma samozrejme pravdu) sa inak autor seredne myli v tom, ze v inych krajinach je pustanie chodcov na priechode ohladuplnostou a nie pravidlom striktne zadefinovanym v pravidlach a vymahanych policiou. Dostal tu uz tri linky od diskutujucich a sam neuviedol ani jeden. A vobec by ma neprekvapilo, keby dopravny analytik ani len netusil, ze povinnost vodicov umoznit bezpecny prechod chodcov cez priechod, aj vtedy, ak sa este len zjavne chystaju prejst cez vozovku, vyplyva z Dohovoru OSN o cestnej premavke (Vieden, 1968), ktory je pre nas zavazny a na ktory samozrejme uz desatrocia kasleme.

Takze poprosim linky na oficialne pravne predpisy aspon troch statov v EU, ktore zakazuju stat chodcom pri priechode, ak nechcu cez neho prejst a ktore vyznacuju obdlznikovy priestor pred priechodom, do ktoreho nemozu vojst, ak nechcu prejst cez priechod.

Dakujem.
 

 

Tie linky, ktoré som dostal, presnejšie text je veľmi všeobecný, nejednoznačne definovateľný.
Ved skúste zadefinovať, "ak sa este len zjavne chystaju prejst cez vozovku" aby to bolo právne jednoznačné nielen pre spory, ale aj pre samojazdiace vozidlá.
 

 

O samojazdiace vozidla sa nebojte, tie dokazu sledovat celkovu situaciu ovela lepsie ako ludski vodici.
A clovek, ktory nedokaze vyhodnotit zjavnost umyslu chodca prejst cez priechod, by mal vyuzivat zasadne len ine prostriedky dopravy ako vedenie vozidla. A to hlavne v takych zaostalych krajinach ako Rakusko, Nemecko, Svajciarsko, Britania alebo cela Skandinavia, kde sa chudaci musia riadit vseobecnymi a nejednoznacnymi pravidlami.

Linky na tie veci, co tvrdite v blogu, by som stale chcel vidiet.
 
Hodnoť

ešte pridám jeden argument

tá "absolútna prednosť pre chodcov", správne povedané "povinnosť vodiča zastať aj keď chodec ešte len stojí pred prechodom", ZVÝŠI BEZPEČNOSŤ.

Chodec totiž stratí dôvod vynucovať si prechod vstúpením na vozovku. Radšej počká, kým mu prvé alebo druhé auto zastaví.

PS izirajderovi: Vinný bude jednoznačne cyklista, pretože pred vkročením/vojdením na prechod sa má zastaviť a pozrieť. Rovnako aj chodec sa má pozrieť a tejto povinnosti ho tá "absolútna prednosť" nezbaví. Ale prečo to sem ťaháš? S témou článku to nijako nesúvisí.

3/3
 

 

To čo ste napísal: "Rovnako aj chodec sa má pozrieť" s tým súhlasím. Lenže termín "absolútna prednosť" si veľa chodcov (ak nie takmer všetci) vysvetľuje, že sa pozerať nemusí a nie, že vodiči (okrem el. a majáky) majú povinnosť.
.
Práve preto je termín "absolútna prednosť pre chodcov" mediálne veľmi nešťastný. Kým vodiči sú nútený predpisy študovať, tak chodci sa väčšinou riadia len správami z medií a tie keď sú neúplné tak je to nebezpečné.
 

súhlasím, že ide o termín

mediálne nešťastný, pretože nič také neexistuje a nemôže existovať. Ale mimo toho je problém ľahko riešiteľný.

Najprv si zadefinujme, čo chceme dosiahnuť: chceme aby chodec mal istotu, že jeho čakanie na to, že mu vodiči umožnia prechod, bude krátke. Toto by výrazne zvýšilo bezpečnosť, pretože najväčšou slabinou súčasného stavu je, že pokiaľ si prechod nevynútim, nemusí mi ho nikto umožniť. A to vynucovanie je pre chodca nebezpečné.

Tento stav sa dá dosiahnuť niekoľkými jednoduchými ustanoveniami, v zásade stačia tie, ktoré tu boli citované z Rakúska: "Vodič vozidla (okrem elektricky) musí umožniť bez obmedzenia a bez ohrozenia prejsť cez cestu chodcovi alebo vozíčkárovi, ktorý sa nachádza na prechode, ALEBO CHCE PRIECHOD PRE CHODCOV ZJAVNE POUZIŤ. Za týmto účelom sa vodič vozidla smie približovať k priechodu pre chodcov len takou rýchlosťou, aby mohol pred priechodom zastať ak to bude potrebne." Ten záver by som možno pre nechápavých Slovákov doplnil, že tým zastavením vodič nesmie ohroziť iných vodičov a že tým zjavným chcením prejsť cez prechod je aj státie chodca na okraji chodníka.

Nič viac netreba. Veď ono nejde o to, aby mi zastalo hneď prvé auto - ak už je blízko, tak sa to nedá. Stačí mi vedomie, že tam nebudem stáť a pozerať sa ako prichádzajú ďalšie a ďalšie autá. Prípadný policajt asi nebude trvať na tom, že prvý vodič mal dupnúť na brzdu.

Pre chodcov treba spustiť informačnú kampaň, ktorá im vysvetlí, že novou úpravou sa stratila nutnosť si prechod vynucovať, že najbezpečnejšie je prechádzať, keď už autá stoja. A že nová úprava ich nezbavuje povinnosti sa pred vstupom na prechod presvedčiť, že je to bezpečné.

Analógie nájdeme v mnohých súčasných dopravných predpisoch a ich fungovaní v praxi. Predstavme si napr. preplnený malý kruhový objazd. Keďže tam ide o zlomky sekundy, často sa stane, že niekto vojde skôr ako by mal. Nič sa však nestane, pretože s tým všetci počítajú, ten, kto má prednosť trošku uberie a je to. Stačí, že nikto sa nevtrepe vozidlu idúcemu po objazde priamo pred nos.

Alebo prednosť na križovatke. Určite tam existujú situácie, že ten kto nemá prednosť už môže takmer prejsť - a občas aj prejde. Ten, kto prednosť má, s tým vzhľadom na vzdialenosti počíta.

Rovnako to bude fungovať aj so zmenenou prednosťou chodcov.
 
Hodnoť

Ci uz prednost chodcov taka alebo onaka,

mna vzdy rozculuju chodci ktori stoja pri prechode pre chodcov na kraji vozovky na chodniku a namiesto toho aby sledovali premavku a podla situacie presli na druhu stranu , pozeraju po vtakoch, alebo do mobilu, pripadne kecaju spolu dvaja -traja, nevnimaju okolie a vobec ich netankuje, ze stojim pred prechodom a davam im prednost, Uz sa mi stalo ze sa tak stala partia deciek a kochali sa okolo iducimi autami a ked som zastal, zacali mavat ze oni nechu prejst, ze mam pokracovat. Podobne sa mi stalo uz aj s dochodcami relaxujucime pri prechode pre chodcov. NA nevnimajucich, myslou upln euletenych chodcov cumiacich do mobilu treba obcas zatrubit aby sa im uracilo pokracovat cez prechod. Takze treba riesit nie len zodpovednost vodicov, ale aj zodpovednost chodcov na prechode.
 
Hodnoť

Pre stavitelov

Pre stavitelov v BA: kedy budu v T krizovatke 3 priechody namiesto 2, kedy budu v X krizovatke 4 priechody namiesto 3? Kedy sa prestanu robit paradoxy typu Patronka, ked z Brnianskej na Lamacsku popod Limbovu nevie chodec prejst?
Kedy sa prestanu ronit paradoxy typu Hornbach, ked od MHD Avion sa nedostanete po Galvaniho do obchodu?
Este stale tvrdime, ze nepotrebujeme na presun auta - ked kombinacia mhd+chodza k mnohym cielom nevedie?
 

<< < 1 2 3 4

Najčítanejšie


  1. Věra Tepličková: SMER-SD upozorňuje na údajné praktiky SD a ... nič? 3 164
  2. Július Kovács: Fico a Kotleba nám pripravili Vianočný darček minimálne 800 mŕtvych navrch. Idu trhať uši. 2 906
  3. Věra Tepličková: Vážení Pán premiér 2 326
  4. Martin Borguľa: Ceny nehnuteľností stále rastú. Riešením pre ľudí budú štátne nájomné byty 1 892
  5. Věra Tepličková: Zabudol vôl, že teľaťom bol, alebo keď sa opozíciou v koalícii stáva premiér 1 696
  6. Mišo Šesták: Keď urazíte Rusa alkoholom 1 441
  7. Dušan Koniar: Rekvizitár zo Súmračnej končí ako oponár 1 256
  8. Jiří Ščobák: Ahoj Igor! Pokud budeš pokračovat s tím, co aktuálně děláš ... 769
  9. Stop alibizmu: Páni elitní policajti, to vážne vám Fico a Pellegrini nechali zväzovať ruky? 599
  10. Marek Mačuha: Matovič za návrat Hlasosmeru 492

Rebríčky článkov


  1. Ján Škerko: Úvahy o živote
  2. Štefan Vidlár: Uš je to tady, uš je to tady
  3. Július Kovács: Pozor na Hodžovom namestí dnes o 13.hod Kotlebovci!!! Neprovokujte ich ruškami !!!
  4. Roman Hutira: Čo sa 99% študentov nikdy nedozvie v škole?
  5. Marian Letko: Kollár je zrelý buď na uterák, alebo na odvolanie
  6. Jozef Kovalík: Údolie, ktoré dáva nádej
  7. Peter Biščo: Hlas, domestikovaný druh odnože Smeru.
  8. Stanislav Martinčko: Oholil prezident polície Lučanský ministerku vnútra D. Sakovú???
  9. Gabo Németh: Vietor vo vlasoch
  10. Lukáš Baloga: Medzi najzaujímavejšie investície roka 2021 môžu patriť meny, hodnotové akcie a rozvojové


Už ste čítali?