Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Zníženie rýchlosti na rýchlostných cestách na 90 km/hod od 1.4.2020 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Tá jedna a pol rýchlostej cesty

Tá jedna a pol rýchlostnej cesty sa dá prežiť aj v 90-tke.
Nezvažujme rýchlostné cesty v obciach.
1 ťah západ východ
R2: Košice Šaca - rýchlostná cesta má samé 60-tky
R2: úseky Tornaľa, Figa, Ožďany dnes je platná 100. Pravidlo, že miestna úprava je nad všeobecným nastavením ostáva aj po 1.4.2020 v platnosti a tak ak nebudú odobraté značky so 100, tak sa pre tieto diely R2 nič nemení
R1: Zvolen - Tekovské Nemce. Cesta je vedená v takom teréne, kde je skonštuovaná na samú zákrutu, plus križovatky smer na Budča, Martin, Trenčín majú krátke pripájacie pruhy, preto na veľa úsekoch je na R1 povolená 110, 110 za mokra. Paradox: - na nebezpečnejších úsekoch bude od 1.4.2020 povolená vyššia rýchlosť ako na bezpečných.
R1: Tekovské Nemce - Trnava - obmedzenie je iba na križovatke Trnava.
2 ťah juh sever
R4 Milhosť - Šebastovce a severný úsek - nestoja zatiaľ za reč, Sú postavené tak zle, že cestu vie používať len tranzit a na nich sa rýchlosť 130 nevzťahovala ani doteraz


V blogu si zabudol uviesť, či paragraf, ktorý stotožňoval pojmy dialnica a rýchlostná cesta prestal platiť. Lebo ak nie, tak plačeme zbytočne, žiadne mlieko sa nerozlialo a zákon iba používa jedno pomenovanie namiesto dvoch, pretože vyššie pomenovania spojil.
Ak pomenovanie rýchlostná cesta a dialnica zákon rozpojil, tak potom je zaujímavé, čo sa stalo s §35 odsek 2
 

je to

je to §37
 

Dobrý postreh

Po starom je to : § 37 (1)
Ustanovenia o premávke na diaľnici platia aj na rýchlostnej ceste.
(2) Ak nie je v § 35 a 36 ustanovené inak, platia pre premávku na diaľnici a na rýchlostnej ceste ostatné ustanovenia tohto zákona.
---
Po novom je to: § 37 (1) Cestu pre motorové vozidlá môžu používať len vodiči motorových vozidiel s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou najmenej 60 km · h-1. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cesty pre motorové vozidlá zakázané okrem prechádzania alebo prejazdu iných účastníkov cestnej premávky v križovatke alebo na inom mieste na to určenom.
.
(2) Ak vodič motorového vozidla počas jazdy zistí na vozidle alebo na náklade chybu, pre ktorú nemožno dosiahnuť na rovine rýchlosť najmenej 60 km · h-1, musí cestu pre motorové vozidlá opustiť na najbližšom možnom mieste.
.
(3) Ustanovenia o premávke na diaľnici uvedené v § 35 ods. 2 až 5 a § 36 ods. 1, 3 a 4 platia aj na ceste pre motorové vozidlá.
.
(4) Ak nie je v odsekoch 1 až 3 a § 35 a 36 uvedené inak, platia pre premávku na diaľnici a na ceste pre motorové vozidlá ostatné ustanovenia tohto zákona.
---------
Znížili aj minimálnu rýchlosť na rýchlostných cestách. Keby ostala doterajšia maximálna rýchlosť 130 km/h, tak by na zníženie minimálnej rýchlosti nebol dôdov.
 

To že

To že nové číslovanie paragrafov nedosadá na staré číslovanie nie je potrebné vysvetľovať, to je pri novelizácii bežné, že starý §37 nemusí dostať opäť to isté číslo.
Môj podnet smeroval k tomu či starý §37 odsek 1 má v novom zákone ekvivalent, alebo nemá.
Starý odsek 2 zaručoval napríklad, že §2(1) platí aj na rýchlostné cesty, hoc sa toto pomenovanie v §2(1) neuvádzalo
Ak existuje nová verzia §37 pod novým číslom, tak by nový §16(2) platil aj na rýchlostné cesty, hoc sa v §16(2) nevymenovávajú.
 

Sorry, prečítal som si

Sorry, prečítal som si reakciu znova, a dal si mi odpoveď, len som zle videl:
v novom §37(3) a §37(4) .
Rozliate mlieko o zníženej rýchlosti zo 130 na 90 sa nekoná, robíš zbytočný poplach.

Poplach rob v tom, že zákon používa dve pomenovania: rýchlostná cesta a cesta pre motorové vozidlá.

Konštrukcia neschopná dosiahnúť rýchlosť 60 km predpokladá, že sa nedosiahne ani rýchlosť 65 km.
Najnižiu rýchlosť teda neznížili.
 

 

§ 37 ods. 3 hovorí len toľko, že: "Ustanovenia o premávke na diaľnici uvedené v § 35 ods. 2 až 5 a § 36 ods. 1, 3 a 4 platia aj na ceste pre motorové vozidlá". Lenže najvyššia dovolená rýchlosť je v § 16 - a tam sa 130-ka spomína len a len v súvislosti s diaľnicou.

Platí to, že kde nebude od 1.4. výslovne osadená značka Diaľnica (číslo 309 podľa novej vyhlášky), bude platiť najvyššia dovolená rýchlosť 90 km/h.
 

 

Presne tak. Teraz to už má v rukách NDS aby vymenila do 1.4.2020 dopravné značenie na:
R1 Trnava – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok
R2 Trenčín križovatka D1 – Prievidza – Žiar nad Hronom – Zvolen – Lučenec – Rimavská Sobota – Rožňava – Košice
R3 št. hranica MR/SR Šahy – Zvolen – Žiar nad Hronom – Turčianske Teplice – Martin – Kraľovany – Dolný Kubín – Trstená – št. hranica SR/PR
R4 št. hranica MR/SR – Milhosť – Košice – Prešov – Giraltovce – Svidník – št. hranica SR/PR
R5 št. hranica ČR/SR Svrčinovec – križovatka s D3
R6 št. hranica ČR/SR Lysá pod Makytou – Púchov
R7 Bratislava – Dunajská Streda – Nové Zámky – Veľký Krtíš – Lučenec
R8 R2 – Partizánske – Topoľčany – Nitra – R1.
...
Presnejšie na doteraz postavených úsekoch z uvedeného zoznamu.
 

Práve som ti hore napísal

Práve som ti hore napísal, že NDS nemôže vymeniť značenie na ceste, ktorá bola podľa projektu postavená a podľa projektu kolaudovaná, pretože ide o nehnuteľnosť a teda nie je možné len tak z ničoho zmeniť účel užívania stavby. A ty argumentuješ, že tam majú ísť nové tabule....
 

 

Dopravne značenie je definovane v projektoch dopravného značenia. Tento projekt u novej výstavbe by mal byť súčasťou povoľovania stavieb a kolaudácie, ale hocikedy v budúcnosti sa môže vypracovať nový a dať ho schváliť príslušnému správnemu úradu.
Ak si myslite, že už raz schválené dopravné značenie sa nesmie niky meniť, tak poprosím odkaz na paragraf, ktorý to hovorí.
 

Ja som ale

Ja som ale pisal, ze ucel sravby sa nemoze menit bez noveho stavebneho konania....
 
Hodnoť

 

niekoľko dní som jazdil po Ukrajine.. bol som tam na motocykli a fakt ma tam bavilo jazdiť.. tam osobné autá idú okolo 110 a nestalo sa mi že by sme každú chvíľu dobehli auto ktoré sa vlečie 75 - 80.. pri rýchlosti 110 autá majú medzi sebou už dosť veľkú medzeru tak že je vidieť ďalej dopredu..

ale keď sa niekto vlečie pomaly hneď sa za ním vytvorí kolóna nervóznych vodičov.. autá sú nalepené na sebe nieje vidieť ďalej dopredu a každý sa myká z boka na bok aby videl či sa dá predbehnúť.. a začne sa riskantne predbiehať..

tam tá jazda bola kľudná.. žiadne ryzykové situácie.. nepočul som nikde žiadne trúbenie a čo je najdôležitejšie že za niekoľko dní som nevidel jedinú dopravnú nehodu.. policajtov som videl tak dva krát za deň..

prešiel som na Slovensko pred Rožňavou veľká nehoda pri dedine Plešivec som zase stál kvôli nehode.. vo vyhláške 80 sme mali bezdôvodná pomalá jazda.. ani neviem či taký priestupok ešte je vo vyhláške no ešte som nepočul že by niekto dostal pokutu za pomalú jazdu..

bežne stretnem aj autá ktoré idú 65 lebo oni idú len kúsok 5 km z jedenej dediny do druhej tak pomaly akože bezpečne.. hrúza..
 

 

Áno boli pokuty za pomalú jazdu aj zadržanie vodičského oprávnenia i keď je to výnimočná udalosť. V zákone to máme:
9/2009 Z. z. § 4 Povinnosti vodiča (2) Vodič nesmie:
k) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,
l) znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
 
Hodnoť

Ale no tak

K tomuto: "Pri tejto príležitosti by mohol novelizovať zákon 8/2009 Z. z. a vrátiť rýchlosť na rýchlostných cestách naspäť na 130 km/hod."

Tak to by sa teda nemohol, pretože zákon o cestnej premávke už pojem rýchlostná cesta nepozná. Čo je celkom správne, pretože R je kategória cesty a nemá mať nič spoločné s pravidlami cestnej premávky. Akurát tým doteraz vznikal zbytočný zmätok so zamieňaním pojmov, keď to isté slovo znamená tri rôzne veci a na konci dňa aj tak všade platilo to isté, nehľadiac na porušovanie medzinárodných zmlúv (Viedenský dohovor o cestných značkách a signáloch, Európska dohoda k Viedenskému dohovoru) a mätenie zahraničných vodičov na Slovensku a tiež slovenských v zahraničí.

Riešenie je pritom triviálne - NDS vymení tých cca 130 kusov značiek na vjazdoch na R1 a južnú R4 a to je všetko. Tak to bolo plánované od začiatku a tak sa aj stane. To stanovisko NDS znelo trochu odlišne, ako v článku prezentujete, tak prosím nešírte zbytočnú paniku.
 

 

1, Odhadoval som, že NDS zmení dopravné značky rýchlostná cesta na diaľnica, preto som sa na to najprv NDS oficiálne opýtal. Je možné, že po publikovaní tomto blogu taký pokyn NDS dostane. Ale do včera určite nebol vydaný.
.
2, Zákon o cestnej premávke aj po 1.4.2020 rýchlostná cesta pozná. Je tam použitý viac krát.
Ak som správne počítal tak termín rýchlostná cesta je v zákone 8/2009 Z. z. vo verzii od 1.4.2020 použitý 4x a cesta pre motorové vozidlá 8x
.
Navyše zoznam D a R sa nevolá zoznam diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ale zoznam diaľnic a rýchlostných ciest.
Tu je 1:1 copy/paste zo zákona.
.
ZOZNAM DIAĽNIC A RÝCHLOSTNÝCH CIEST
D1 Bratislava /Petržalka – križovatka s D2 – Trnava – Trenčín – Žilina – Prešov – Košice – štátna hranica SR/Ukrajina
D2 št. hranica ČR/SR – Kúty – Malacky – Bratislava – št. hranica SR/MR
D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca – Skalité – št. hranica SR/PR
D4 št. hranica Rakúsko/SR – Bratislava – križovatka D2 Jarovce – križovatka Rovinka – križovatka s D1 Ivanka pri Dunaji-sever – križovatka s cestou II/502 – križovatka s cestou I/2 – križovatka s D2 Stupava juh – štátna hranica SR/Rakúsko
R1 Trnava – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok
R2 Trenčín križovatka D1 – Prievidza – Žiar nad Hronom – Zvolen – Lučenec – Rimavská Sobota – Rožňava – Košice
R3 št. hranica MR/SR Šahy – Zvolen – Žiar nad Hronom – Turčianske Teplice – Martin – Kraľovany – Dolný Kubín – Trstená – št. hranica SR/PR
R4 št. hranica MR/SR – Milhosť – Košice – Prešov – Giraltovce – Svidník – št. hranica SR/PR
R5 št. hranica ČR/SR Svrčinovec – križovatka s D3
R6 št. hranica ČR/SR Lysá pod Makytou – Púchov
R7 Bratislava – Dunajská Streda – Nové Zámky – Veľký Krtíš – Lučenec
R8 R2 – Partizánske – Topoľčany – Nitra – R1.“.
 

 

Pýtali ste sa a NDS odpovedala vyhýbavo. Nepovedala však, že značky neosadí. Dôvody tejto zvláštnej odpovede sú interné a nemôžem ich verejne rozoberať.

A k tomu druhému, bolo by dobré zákon nielen grepovať na pojem "rýchlostná" ale sa aj pozrieť, kde sa nachádza. V znení od 1.4. sa tento pojem nachádza len v článku II, čo ale nie je samotné znenie 8/2009, ale starodávna novela cestného zákona 135/1961 (proste máme takú divnú legislatívnu prax s týmito prílepkami). Čiže pravidlá cestnej premávky od 1.4. naozaj pojem rýchlostná cesta nepoznajú.

A rád by som upozornil, že cesta pre motorové vozidlá v žiadnom prípade nie je to isté, čo rýchlostná cesta. Vlastne aj doteraz platí že rýchlostná cesta nie je rýchlostná cesta - znie to dosť zmätočne, však? Ale žiaľ je to tak. Ide o to, že tento pojem má viac významov: existuje rýchlostná cesta podľa pravidiel cestnej premávky, ktorá je - aspoň zatiaľ - to isté, čo diaľnica podľa pravidiel cestnej premávky, existuje rýchlostná cesta podľa cestného zákona, čo je kategória cesta a nemá raz absolútne nič spoločné s rýchlostnou cestou podľa pravidiel cestnej premávky. A ešte existuje normová kategória rýchlostná cesta, čo je zase niečo iné. No a tento terminologický bordelček vedie k tomu, že si to ľudia často, ba dokonca väčšinou, nesprávne stotožňujú - a túto chybu dokonca často robia aj profesionáli v odbore. Všimnite si, že napr. v Rakúsku majú podľa pravidiel cestnej premávky Autobahn (diaľnica) a Autostraße (cesta pre motorové vozidlá) a ako kategórie ciest (ktoré vodiča samozrejme nemusia nijako zaujímať) majú Bundesstraße A (fakticky naša diaľnica) a Bundesstraße S (fakticky naša rýchlostná cesta). V Nemecku majú podľa pravidiel cestnej premávky Autobahn a Kraftfahrstraße (čo je doslova "cesta pre motorové vozidlá", odtiaľ Československo ten pojem kedysi prevzalo) a ako kategóriu majú Bundesautobahn (niečo ako kategóriu rýchlostnú cestu nepoznajú). Podobne je to v ďalších krajinách, vlastne takmer všade. Od 1.4. to čiastočne bude aj na Slovensku, stále nám však ešte zostane "dvojkoľajný" význam pojmu diaľnica. Snáď sa to niekedy utrasie - na rozdiel od rýchlostnej cesty ale táto dvojkoľajnosť nespôsobuje žiadne väčšie problémy.

Mimochodom, diaľnicou podľa pravidiel cestnej premávky môže byť ľubovoľná cesta, nielen D, kľudne to môže byť R, kľudne to môže byť cesta I. či inej triedy, či dokonca miestna komunikácia. Kategória cesty nerozhoduje (technické parametre áno, ale to je iná pesnička). Rovnako tak cestou pre motorové vozidlá môže byť ľubovoľná cesta a presne tak sa to aj do budúcna plánuje používať - lebo cesta pre motorové vozidlá podľa zákona je presne tým istým, či bola kedysi pred 20+ rokmi: obyčajnou cestou, kľudne aj s úrovňovými kríženiami, akurát je tam obmedzený prístup len pre rýchle motorové vozidlá plus pár ďalších obmedzení.
 

 

Keď som sa pýtal NDS, tak som uviedol aj zdôvodnene pre aký účel sa pýtam, aj to, že ich odpoveď bude použitá tu na blogu.
.
Podľa mňa NDS odpovedala pravdivo.
Odpovedala aj to, že si plní všetky zákonné povinnosti a pokiaľ vznikne potreba zabezpečiť legislatívnu zmenu dopravného značenia, NDS v spolupráci s MV SR a MDV SR ju zabezpečí.
.
Navyše pred napísaním článku som sa pýtal aj kompetentných z vedenia NDS osobne, na mítingu k elektronickému výberu mýta a boli otázkou prekvapený.
.
To, že treba vymeniť 130 značiek čítam prvý krát tu od Vás. Do účinnosti zmeny teda 1.4.2020 zostáva aj s dneškom 49 dní. Ak by NDS dostala pokyn na výmenu dopravného značenia dnes, myslíte si, že to bude bez extrémneho nasadenia stíhať? Objednať si výrobu značiek, vyrobiť značky a aj stihnúť ich inštalovať?
.
Navyše aj keby to spravila v zmysle zákona zverejneného v zbierke zákonov, aj tak by to mohla za chvíľu robiť znovu. lebo s vysokou pravdepodobnosťou bude nová vykonávacia vyhláška s novým vyobrazením dopravného značenia.
.
Vyzerá to tak, že MV SR odflákalo prípravu novej legislatívy a nová vykonávacia vyhláška, ktorá mala byť súčasťou návrhu legislatívnych zmien, vrátane popisu prechodného obdobia, nebola nachystaná a zverejnená spolu so zákonom 393/2019 Z. z., z 28. októbra 2019, ktorý pravidlá cestnej premávky k 1.4.2020 menil. Navyše v zbierke zákonov sa neobjavila dodnes. Verejnosť má prístup len k návrhu vyhlášky, ktorý je zverejnení v medzirezortnom pripomienkovom konaní pred zapracovaním pripomienok.
.
Ale nerobte si z toho nič, teraz to už verejnosť vie, a možno to pomôže k tomu, aby nová vyhláška o dopravnom značení bola čím skôr zverejnená a aj aby NDS dostala čím skôr pokyn na výmenu predmetného dopravného značenia a všetko sa stihlo. Horšie by bolo kedy do zmeny nebolo ani dnešných 49 dní, ale podstatne menej, presnejšie jednotlivé dni kedy sa fyzická realizácia stihnúť nedá, lebo aj také lehoty pri niektorých novelách legislatívy na Slovensku bývajú.
 

 

Technicky je tie značky možné vymeniť v priebehu pár dní, problém je iba ak papierovanie okolo toho - ale keď sa chce, tak to ide. Nové vyobrazenia značiek a ich technikálie sú MDV aj NDS známe. Nakoniec, na slovlexe je aj znenie novej vyhlášky po MPK. Či MV podcenilo prípravu novej legislatívy, to si netrúfam hodnotiť, treba však povedať, že tieto zmeny sa pripravovali pekných pár rokov..
 

Práveže v novej verzii

Práveže v novej verzii sa pojmy "rýchlostná cesta" a "cesta pre motorové vozidlá" používajú stále ako dva pojmy.
Oba pojmy nie sú definované.
O ceste pre motorové vozidlá sa dá domnievať, že ide o úsek cestnej siete označený značkou na začiatku a na konci úseku
Pojem rýchlostná cesta nie je definovaný
 

 

Viď moju odpoveď vyššie. Treba čítať pozorne - to, na čo sa odvolávate, nie je súčasť znenia 8/2009, ale prastará novela zákona 135/1961, ktorá je už na veky vekov prílepkom osmičky. Pravidlá cestnej premávky naozaj pojem rýchlostná cesta od 1.4.2020 nepoznajú.
 

1 2 >

Najčítanejšie


  1. Pavel Sibyla: Hrozná pravda o zadržaní Haščáka a väzbe Jankovskej 5 530
  2. Július Kovács: Jaroslav Haščák prvý žralok v sietiach justície asi jeden z objednavateľov vraždy Kuciaka 2 585
  3. Jana Júdová: Pán Gröhling, nedajte sa, bojujte 2 453
  4. Věra Tepličková: Vážení Pán premiér 2 218
  5. Jozef Sitko: Je ešte Sulík politikom vládnym či už opozičným? 2 036
  6. Elena Antalová: Po Ficovi sa Pavol Habera pustil do Matoviča 1 809
  7. Tomáš Kubuš: Egypt 2020 (foto) 1 317
  8. Milan Hutera: Ako som začal fotiť objekty hlbokého vesmíru 1 284
  9. Miroslav Ferkl: Igor Matovič, by si mal uvedomiť! 1 139
  10. Jozef Sitko: Prvý veľký úder od vzniku štátu oligarchii 1 127

Rebríčky článkov


  1. Miriam Studeničová: Kritika ženského odievania
  2. Jozef Legény: Koľko koronahibakušov má na svedomí premiér Matovič?
  3. Marian Vojtko: v Tescu teroristom?
  4. Ján Franz: Cintoríny v obci Dobrá voda
  5. Erik Koncz: Hunt a kráľ Štefan alebo ako súvisí vznik Uhorského kráľovstva s Hontom ?
  6. Štefan Vidlár: Svetlá rámp
  7. Július Kovács: Fico a Kotleba nám pripravili Vianočný darček minimálne 800 mŕtvych navrch
  8. Július Kovács: Matovič nastúp do truhly ozývalo sa z davu náckov pred jeho domom.
  9. Ján Škerko: Hra s vnúčatkami predškolského veku – improvizácia je základ
  10. Peter Biščo: Chúdence zo Smeru a Hlasu sú neinformované a zábudlivé.


Už ste čítali?