Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nie všetky diaľnice a cesty pre motorové vozidlá sú označené správne (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

R2 KE Optima až KE Šaca

R2 KE Optima až KE Šaca
Cesta E571
Cesta 16
Len smer z KE do Šace rozhodnutie v BA od stola urobilo na tomto úseku toto:
50,60,50,50,90,90,100,80,60,60,50,90,100,80,60,90,100,80,60,9 0,90.
Skutočne slasť dochádzať do práce do USS nasledujúce dva prechodné roky.
Križovatky 1. triedy a 3. triedy sú riešené tak, že sa obmedzuje jazda na 1. triede. Skutočný babanistan na SVK!
Perličkou zostala križovatka pri Optime. Z mimoúrovňovej križovatky rýchlostných ciest sa stala križovatka cesty 1. triedy a cesty pre motorové vozidlá. Takže dole pod mostom idete 90, no vyleziete na nadjazd hore na výpadovku z mesta a musíte ísť 50!
Do čerta s takýmito dopravnými analytikmi.
 

 

Akurát, že na ceste pre motorové vozidlá už teraz platia rovnaké rýchlosti ako na ceste I. triedy. Takže ak pod mostom nie je značka dovoľujúca ísť 90-tkou, tak tam musíš ísť tiež 50 (neviem, ako to tam je, dávnejšie som tam nešiel).
 

Keďže je tam z

Keďže napr od KVP je 80, až po križovatku=odpájací pruh môžeš ísť 80, po pripojení sa na cestu 16 ideš až po 50
 

 

V križovatkovej vetve aj tak nevieš ísť nejak rýchlo, takže ak z nej vyjdeš, budeš už na tú nižšiu rýchlosť trochu privyknutý :)
 

Ale tu neriesime

Ale tu neriesime, ako ide to ktore konkretne auto v tom useku, ci ja sam konkretne. Tu riesime princip, ktory ohranicuje zakon a ten jasne hovori, ze max. rychlost konci na vzfialenej hranici krizovatky, ci znackou obec, alebo znackou max. rychlost alebo znackou cesta pre motorove vozodla. A kedze pripajaci pruh vytvara vlastne 2 krizovatky, zaroven hoc su tam nadalej znacky IP22, tak dolna cesta je v systeme dialnuc, horna cesta je uz len cestou 1.triedy, hoc su nadalej na nej pomenovania R2....
 

 

Čisto pre presnosť: zákon také niečo nehovorí ani nikdy nehovoril, to vravela vyhláška 9/2009 Z. z. Tento princíp zároveň končí k 31.3.2022, pričom aj dovtedy sa neuplatní pravidlo "vzdialenejšej hranice križovatky", ak sa za križovatkou nachádza značka opakujúca alebo ukončujúca dané rýchlostné obmedzenie. Poznámka pod čiarou: ukončením je aj ustanovenie inej najvyššej dovolenej rýchlosti.

Hlavne však pozor na pôvodnú značku IP22a - tá má od 1.4. toho roku vzhľadom na § 30 ods. 1 vyhlášky 30/2020 Z. z. význam značky Cesta pre motorové vozidlá, čo okrem iného znamená, že blanketové rýchlostné obmedzenia na takto označenom úseku už nie sú diaľničné - teda v obci tam platí 50 km/h a mimo obce 90 km/h. Na toto sa žiadne prechodné obdobie nevzťahuje.
 

Prechodné obdobie

Prechodné obdobie sa vzťahuje na značky, ktoré boli osadené do 31.3.2020.
Ak je niekde značka IP22, tak automaticky nebola osadená po 1.4.2020, pretože zákon značku IP 22 nepozná, t.j. IP22 musela byť osadená len pred 31.3.2020 a TEDA O DVA ROKY MUSí BYť Z CESTY PREč.
Toto platí napríklad aj pre: odporúčaná rýchlosť, tunel, rozsvieť svetlá, ....
 

 

Nie, ani náhodou nemusí z cesty preč:

§ 30 (1) Dopravné značky a dopravné zariadenia umiestnené do 31. marca 2020 ostávajú v platnosti s významom podľa im zodpovedajúcich dopravných značiek a dopravných zariadení podľa tejto vyhlášky, ak nie je v odsekoch 2 až 4 ustanovené inak.

Žiadna značka nemusí z cesty preč, môže si tam tam spokojne visieť ďalších iks rokov kým nezhrdzavie, ak nová vyhláška pozná k nej zodpovedajúcu značku. Trebárs k tej IP 22a existuje značka 311 (modrá pravouholníková tabuľa so symbolom "motorové vozidlo s výnimkou motocyklov bez postranného vozíka"), čiže pôvodná IP 22a zostáva v platnosti s významom Cesta pre motorové vozidlá.

Prechodné obdobia sú o niečom inom. Jednak platnosť zákazov a príkazov vyplývajúcich z niektorých značiek je počas tých 2 rokov vymedzená tak ako vo vyhláške 9/2009. Druhak sa počas prechodného obdobia môžu naďalej umiestňovať značky podľa predchádzajúcej vyhlášky, ak boli určené (=schválené cestným správnym orgánom) do 31.3. Tretiak, niektoré značky a signály ktoré síce nová vyhláška už nepozná, môžu napriek tomu zostať na ceste na veky vekov s pôvodným významom (striedavý červený signál a dodatková tabuľka šípka nadol) - len sa už po uplynutí prechodných období nesmú nové umiestňovať. A ešte nejaké drobnosti.
 

Rozlisujes

Rozlisujes, verim, slova tejto a tamtej.
Tazko moze mat dopravna znacka vyznam, ked v tejto vyhlaske nepozna alternativu!. Tato vyhlaska z nej len urobila obrazok popri ceste/ bildboard, bez vyznamu. Dohladaj si "len" kolko znaciek pozna tato novela, a ktore znacky uz oproti tamtej neexistuje pravne. Existovali a hoc tato novela tvrdi, ze existuje v tejto novele aktualizacia znacky, znacka plati nadalej, lenze mnohe znacky z tamtej vyhlasky nemaju uz pokracovanie, a teda musia byt odstranene. Vratane mnohych vodorovnych.
 

 

Tak som napísal - ak k značke podľa doterajších predpisov existuje zodpovedajúca značka podľa nových predpisov, môže zostať na ceste.

A áno, samozrejme, zrušené značky by sa mali do 2 rokov vypíliť. To ale nie je prípad IP 22, ku ktorej existuje zodpovedajúca značka v novej vyhláške a teda môže zostať na svojom mieste.

(vodorovné značky odstraňovať netreba, tie stačí neobnoviť, do 2 rokov zaniknú aj samy - pravdaže, okrem typu II, čo je dnes taká móda dávať všade hlava nehlava)
 

Nová príloha

Nová príloha pozná už len zvislé značky
 
Hodnoť

Nie je diaľnica ako diaľnica

Vážený pán Drahovský,

pletiete si jablká s hruškami. Pojem "diaľnica" má žiaľ v našej legislatíve viac významov, konkrétne tri. Jeden je diaľnica podľa pravidiel cestnej premávky (kde je značka 309), druhý je diaľnica podľa cestného zákona, čiže kategória PK. A tie sa ešte delia na diaľnice a rýchlostné cesty. Tieto pojmy nie sú ani náhodou ekvivalentné.

Spoplatnenie diaľnic sa vzťahuje k diaľniciam podľa cestného zákona, čiže k tomu, čo má číslo D alebo R - viď 135/1961 Z.z. § 6 ods. 2 až 4.

Tá viacvýznamová terminológia síce nie je šťastná - v iných krajinách sa to prísne rozlišuje - ale niekto, kto sa pasuje sa dopravného experta, by mal mať toto v malíčku, keďže je to tak už pekných 50 rokov.
 

Tak zmiesat takuto blbost sa ti vydarilo

Tak zmiesat takuto blbost sa ti vydarilo perfektne.
Zakony musia byt pisane uradnym jazykom. Uradnym jazykom je slovencina. Slovencina je kodifikovany jazyk. Kodifikovany jazyk musi mat slovnik slov s urcenim ich vyznamu. Iny vyznam ako kodifikovany vyznam slovo dostat nemoze. Ak zakon chce/potrebuje pojem pouzit v inej suvislosti, musi tento pojem predefinovat sam v sebe. Pojem dialnica nie je definovany v zakone a teda slovo dialnica v hociktorom zakone znamena len presne tolko ako uvadza Slovnik slovenskeho jazyka. Pripisanie ineho vyznamu pojmu dialnica by sposobilo, ze by bolo slovo dialnica nespisovne a nespisovnost v zakone nesmie byt. Zakon definuje len slovo cesta, aj to len tak, ze od isteho okamihu pomenuvava/hovori zoskupeniu nejakych slov pojmom cesta prostrednictvom navadzania cez uvedenie "dalej cesta". Kazdy dalsi vyskyt slova cesta po tomto "dalej" uz nie je vyznamovo v zakone chapane ako slovnikovy vyznam slova "cesta".
Akekolvej pouzitie slova dialnica v zakone je len a len s vyznamom pojmu podla slovnika.
 

 

Hmm, teória pekná, ale nekompatibilná s realitou.

Slovník slovenského jazyka nie je právna norma, to do toho neťahaj. Predstav si, že jeho vydavateľ len tak zmení výklad nejakého slova a dôsledkom by potom bola zmena významu zákonov. Právny hardcore, však?

Ešte raz:

- Diaľnica podľa 8/2009: úsek cesty, na ktorom platia osobitné pravidlá cestnej premávky o správaní sa na diaľnici. Takýto úsek je označený príslušnou dopravnou značkou (podobne je na tom obec, pešia zóna atď.)

- Diaľnica podľa 135/1961: kategória pozemnej komunikácie - PK sa podľa zákona delia na diaľnice, cesty, miestne komunikácie a účelové komunikácie.

Diaľnica podľa pravidiel cestnej premávky nemusí byť diaľnicou podľa cestného zákona a naopak, na diaľnici podľa cestného zákona nemusia nevyhnutne platiť pravidlá cestnej premávky o správaní na diaľnici. Príkladov je na to dosť.

Jasné, že je to zmätočné a správne by sa to tak byť nemalo - v iných štátoch to jasne rozoznávajú (napr. Rakúsko: "Autobahn" / "Bundesstraße A"). Žiaľ u nás je to takto a treba do brať do úvahy. Ľudia vo fachu o tom dobre vedia.
 

 

Keď ste novelizovali zákon 8/2009 Z. z.. vyhlášku 9/2009 Z. z. a robili novú vyhlášku 30/2020 Z. z. pri čom ste odtiaľ vyhodil text o rýchlostných cestách, pričom ste publikovali, že nová značka cesta pre motorové vozidlá sa bude týkať úsekov ciest prvej triedy, tak ste odflákali novelizáciu súvisiaci zákonov, napríklad 488/2013 Z. z. zákon o diaľničnej známke.
.
Teraz keď NDS nezmenila všetky značky rýchlostná cesta na diaľnica (čo by problém vyriešilo), tak meníte rétoriku, že aj cesta pre motorové vozidlá je vlastne diaľnica a preto tam platí zákon 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke, pričom tento zákon termín cesta pre motorové vozidlá nepozná. Odkazujete sa na cestný zákon §6 všeobecné užívanie, ktorý naspať odkazuje na zákon 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke.
.
Na vašom mieste by som sa staral na odstránení nedorobkov v zákonoch a dopravnom značení, lebo je ich narobených veľa.
 

 

Preboha, nestrápňujte sa ešte viac. Kde som napísal, že cesta pre motorové vozidlá je diaľnica, ha?? Nikde.

Mýlite si rýchlostnú cestu s cestou pre motorové vozidlá, čo sú úplne odlišné a totálne nesúvisiace veci. Naštudujte si láskovo zákony a potom niečo píšte.
 

 

Skúste napísať aký typ cesty pre vodiča je od značiek na fotografii "po zmene" podla Vás.
 

 

Horná značka hovorí, že na danom úseku sa musím ako vodič riadiť § 37 zákona o cestnej premávke - ide o cestu pre motorové vozidlá podľa pravidiel cestnej premávky.

Spodná značka hovorí, že na danom úseku musím mať diaľničnú známku - ide o vymedzený úsek diaľnic a rýchlostných ciest podľa cestného zákona.

Sú to dve v princípe nesúvisiace veci, aspoň podľa platnej legislatívy. Môj osobný názor síce je, že spoplatnenie by nemalo byť viazané na to, aké má cesta číslo, ale na to, či tú cestu naozaj môžem používať ako diaľnicu v zmysle pravidiel cestnej premávky (čiže ten úsek na fotke by podľa mňa nemal byť spoplatnený, veď je to de-facto obyčajná preložka cesty I. triedy), lenže legislatíva sa na môj názor nepýta.

O čom tu celý čas píšem je to, že nie je "diaľnica" ako "diaľnica". Je to blbé, ale je to tak, a to už fakt pekne dlho. A ak si myslíte, že je to také jednoduché zmeniť, tak to sa sakramensky mýlite. Všetkým doterajším ministrom boli takéto technické "detaily" s prepáčením u p*dele. Je vôbec zázrak, že sa podarilo tú úchylnosť s "rýchlostnou cestou" z pravidiel cestnej premávky odstrániť a uviesť to do súladu s medzinárodnými zmluvami. A pritom len vďaka týmto zmluvám a ich dodržiavaniu vo vnútroštátnej legislatíve môžete so slovenským vodičákom jazdiť v polke sveta - to totiž nie je žiadna samozrejmosť.

P.S. Je ešte jeden prípad vo vyhláške, keď sa pojem diaľnica používa v zmysle cestného zákona.
 

 

Ďakujem za pekný príspevok. Zo všetkým čo ste v ňom napísal súhlasím.
.
Keď som začiatkom roka na blížiaci sa chaos upozorňoval, a niektoré média sa začali pýtať ministerstva či na rýchlostných cestách bude znížená maximálna povolená rýchlosť.
.
Vtedy Ministerstvo vnútra informovalo, že preznačenie rýchlostných ciest na diaľnice bude len kozmetická úprava a k zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti nedôjde. Teraz keď vodiči hlásia kde to nezmenili, je zrejmé, že Ministerstvo vnútra má zlu kozmetičku, ktorá mu ošetrila len časť tváre.
 
Hodnoť

 

Je smutné, že Vám ako odborníkovi ušlo, že k 21.11.2019 boli niektoré úseky rýchlostných ciest a privádzačov rýchlostných ciest pretriedené na cesty I. triedy. Ako dopravný expert by ste mohli sledovať zmeny v evidencii/stave siete cestných komunikácií.
 

1 2 >

Najčítanejšie


  1. Michael Achberger: Väčšina z nás ho má nedostatok. Takto to môžte zmeniť: magnézium 6 661
  2. Zuzana Pelaez: „Národ holubičí“? Pre cudzincov sme skôr „Národ kyslých uhoriek”. 4 213
  3. Oliver Andrejčák: Stále len rozpráva, rozpráva, rozpráva... 2 672
  4. Marek Strapko: Upratovačka z kúpaliska - je tu hlavne kvôli tebe! 2 357
  5. Július Kovács: Majského, Baštrnákove a Kočnerove deti si užívajú miliónové ukradnuté majetky. Výsmech. 1 795
  6. Dominik Parajka: Prečo je tak obľúbené? Test Suzuki Vitara 1.6 DDiS 1 691
  7. Blanka Ulaherová: Z jaké čeho, z jaké čeho, čí co? 1 206
  8. Rudolf Pado: Dorúbaný Liptov posvätený štátom i políciou 1 085
  9. Advokátska kancelária BÁNOS & KOŠÚTOVÁ : Sú profilové fotografie na sociálnych sieťach nebezpečné? 1 044
  10. Elena Antalová: Kedy začnete v parlamente aj s prevýchovou mužov, pani Záborská? 930

Rebríčky článkov


  1. Štefan Vidlár: Hlasu hlas
  2. Miriam Studeničová: Nešťastie s názvom meditácia
  3. Lukáš Baloga: Vezmú po voľbách do rúk „svet“ demokrati?
  4. Július Kovács: Boris s háremom
  5. Gabo Németh: Modlitba za noc, ktorá rozpráva
  6. Ivan Čarnogurský: SKÚSENOSŤ Z COVIDU 19
  7. Vladimír Hatara: Korona? Začína sa to pomaly podobať koprivke či akné...
  8. Július Kovács: Majského, Baštrnákove a Kočnerove deti si užívajú miliónové ukradnuté majetky. Výsmech.
  9. Štefan Vidlár: Korona chiméra
  10. Július Kovács: Hödör


Už ste čítali?