Paradoxy vývoja nehodovosti v doprave za 1Q2013

Autor: Jozef Drahovský | 13.4.2013 o 11:55 | (upravené 13.4.2013 o 18:39) Karma článku: 13,08 | Prečítané:  2872x

MV SR zverejnilo štatistiku nehodovosti v cestnej premávke za prvý štvrťrok tohto roku. Je v nej voči predchádzajúcim rokom na prvý pohľad niekoľko nevysvetliteľných rozdielov.

Nielen zimné počasie za 1Q2013 lámalo rekordy. Rekord padol aj v počte výtlkov, napríklad v Bratislave prekryli na mape všetky ostatné informácie.Nielen zimné počasie za 1Q2013 lámalo rekordy. Rekord padol aj v počte výtlkov, napríklad v Bratislave prekryli na mape všetky ostatné informácie.diery.sk

1, Počet úmrtí na cestách sa za prvý štvrťrok 2013 medziročne znížil z 60 na 43 čo je o 28% menej, hoci minuloročný úspech v znížení počtu úmrtí sa pokladal za ťažko prekonateľný.

2, Počet úmrtí na cestách klesol, ale počet dopravných nehôd stúpol z 3065 na 3172 a k tomu pribudol niekoľkonásobný nárast škodových udalostí.

3, Za celý štvrťrok nezahynul na cestách ani jeden motorkách

Ako je to možné?

Polícia intenzívne kontroluje vodičov,  zhruba tak ako minulý rok, používa rovnakú technológiu ako minulý rok a pokuty sú tiež bez zmien, vozový park sa medziročne výrazne nezmenil. Preto vplyv polície na nízky počet úmrtí na cestách je síce veľký, ale nevysvetľuje zníženie úmrtí a zvýšenie počtu nehôd.

Dôvodom je stav ciest a adekvátna zmena v správaní vodičov.  Zima bola silná,  dlhá, s dostatkom ba až prebytkom snehu. Výsledkom sú okrem rekordne vysokých nákladov na zimnú údržbu, z ktorých budú mať viacerí správcovia problémy ešte dlhu dobu, aj rekordné poškodenie ciest vo forme výtlkov.

Pre sneh a ľad,  keď snehu a ľadu nebolo tak pre výtlky, vodiči nemohli na viacerých komunikáciách jazdiť ani polovičnou rýchlosťou. Aj napriek sústredeniu na nepriaznivé podmienky na cestách sa im vždy nepodarilo sa všetkým výtlkom vyhnúť. Výsledkom je nárast počtu nehôd a najmä škodových udalostí.

Keďže tieto nehody sa udiali za zvýšenej pozornosti vodičov a nižšej rýchlosti vozidiel, tak sa vo väčšej miere skončili bez ujmy na životoch.

K tomu prispeli aj motorkári, ktorých ani nenapadlo ísť von do problematického počasia a ciest plných výtlkov.

Na aute vbehnutie do veľkého výtlku znamená poškodenie pneumatiky, disku, závesu kolies, riadenia, ale posádke auta sa spravidla nič nestane, pokiaľ auto nie je vyhodené do protismeru s následnou čelnou zrážkou. Na motorke predstavuje vbehnutie do výtlku dopravnú nehodu s vážnym poškodeným motorky a často krát aj stratou života.

 

Záver:
Nekvalitné cesty z dôvodu výtlkov a nestíhajúcej zimnej údržby, nie sú nástrojom na znižovanie počtu úmrtí na cestách, ale majú za následok znefunkčnenie dopravy a enormné náklady na opravy vozidiel. Súčasne sú ja vysvetlením neobvyklého javu, prečo došlo k medziročnému poklesu v počte úmrtí aj keď počet dopravných nehôd stúpol.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?